Sorin Lucaci, marketing coordonator BookLand: Avem aşteptări foarte mari de la publicul cititor bistriţean. Venim cu 9000 de titluri de la 70 de edituri

- Cum şi când a luat naştere Caravana BookLand?
- BookLand a luat naştere în anul 2011, ca o alternativă viabilă la târgurile de carte existente deja pe piaţa românească, iar în 2012 se poziţionează drept cel mai de anvergură proiect de acest gen, atât din punctul de vedere al acoperirii geografice, cât şi al duratei. Suntem prezenţi anul acesta în 39 oraşe – am pornit la drum pe 6 Martie la Giurgiu şi ne oprim abia pe 24 Decembrie la Bucureşti. Aproape o săptămână vom sta şi la Bistriţa. Este un concept unic în România: târg urban de carte, organizat în centrele comerciale din marile oraşe. Coborând cartea din turnul de fildeş, motto-ul după care se ghidează este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheamă, ci îi urmează!”

-Ce reprezintă în esenţă acest târg de carte?
- BookLand este un târg inedit, atipic, neconvenţional, un târg pe care, vreau să cred, şi l-au dorit mulţi români. Este o caravană care străbate 39 de oraşe ale ţării, timp de 42 de săptămâni şi care suplineşte atât absenţa celorlalte târguri de profil, cât şi lipsa fizica a librăriilor din ţară, multe desfiinţate sau intrate în insolvenţă în ultimii ani, atât din cauza crizei, cât şi din cauza scăderii apetitului românilor pentru lectură. Din acest motiv am creat şi o librărie online (www.book-land.ro) care să rămână conectată în permanenţă la nevoia iubitorilor de carte. Cititorii îşi pot comanda titlurile dorite şi prin intermediul acestei librării virtuale.

- Este al doilea an de caravană, de periplu prin toată ţara. Ce aduce inedit şi atractiv acest târg în comparaţie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar şi în raport cu librăriile? Care îi sunt obiectivele principale?
- În plus faţă de celelalte târguri aducem tocmai această noutate, faptul că încercăm să acoperim o mare suprafaţă din teritoriul ţării, să-i urmăm pe toţi iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei şi evenimentele organizate în cadrul târgului, zic eu, fac diferenţa. Caravana BookLand organizează multe evenimente artistice şi culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expoziţii de pictură şi sculptură, momente artistice realizate de copiii de la Şcolile Populare de artă, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de artă, tineri actori de la teatrele de păpuşi, etc. Iar în raport cu librăriile existente, încercăm prin calitatea şi diversitatea titlurilor prezentate să facem această diferenţă. Pe parcursul Caravanei BookLand prin ţară, am avut ocazia de a cunoaşte oameni minunaţi, dornici să ne ajute în demersul nostru cultural de mediatizare şi promovare a cărţii. Poeţi, prozatori, critici literari, pictori, preşedinţi de filiale ale Uniunii Scriitorilor sau Artiştilor Plastici din România. Aş enumera câţiva din Moldova, atât de dragă mie: Carmen Veronica Steiciuc, un extraordinar organizator de evenimente culturale şi festivaluri literare, Gheorghe Neagu de la Oglinda literară din Focşani, Lucian Mănăilescu de la Buzău, Constantin Marafet din Rm. Sărat, organizatorul Festivalului de creaţie literară Titel Constantinescu şi mulţi alţii. Sunt convins că la Bistriţa, cu atât mai mult vom găsi deschidere şi receptivitate către evenimentele cu caracter cultural, mai ales că aici vorbim de un festival cu tradiţie, cum este Festivalul de teatru profesionist Liviu Rebreanu. De asemenea, ne dorim organizarea unei seri de lectură publică, de poezie, cu scriitori bistriţeni consacraţi. Ne dorim pe aceasta cale să mulţumim Centrului Cultural Municipal George Coşbuc, pentru amabilitatea de a ne găzdui în cadrul Festivalului de Teatru de la Bistriţa, şi în mod special domnului director Dorel Cosma. Este o onoare pentru noi, şi totodată, o confirmare a bunei relaţii de colaborare, începută la prima ediţie a BookLand.
- Cum vi se pare piaţa de carte din România? Cum se descurcă editurile în aceste vremuri de restrişte?
- Piaţa de carte din România este insuficient structurată şi valorificată. Este o piaţă cu potenţial, în continuă mişcare, editurile fac eforturi disperate pentru a-şi conserva resursele şi portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste această perioadă foarte dificilă din punct de vedere financiar. Din păcate, industria cărţii din România nu este la fel de profitabilă ca cea din ţările dezvoltate: Germania, Franţa, Anglia. Iar criza financiară a atins, fără doar şi poate, şi domeniul cărţii. Putem spune, cu siguranţă, că piaţa de carte din România este în declin, şi asta se reflectă şi în activitatea târgurilor de profil.
- În ce oraşe aţi avut cele mai bune vânzări, cel mai mare succes?
- Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Braşovul. Într-adevăr este un oraş turistic şi asta s-a văzut în numărul foarte mare de vizitatori care au străbătut Piaţa Sfatului. După Braşov, aş putea să menţionez într-un fel de top, Timişoara, Bucureşti, Cluj, Constanţa. Asta până acum. S-ar putea ca Bistriţa să răstoarne acest clasament provizoriu. Şi ne dorim acest lucru.
- Ce tip de carte se vinde cel mai bine la târgul dvs.?
- Beletristica (în general literatura universală contemporană de la Editura Polirom), dar şi SF, seria George R. Martin, de la Editura Nemira.
Cărţile pentru copii (poveşti), dar şi cărţi educative; părinţii alocă bugete considerabile pentru cartea şcolară şi educativă. Apoi, cărţile pentru mămici, cărţile de parenting “Cum să creştem un copil sănătos”, “Dezvoltă încrederea în sine a copilului tău”, cd-uri şi dvd-uri, precum şi cărţi aspiraţionale, motivaţionale, psihologie şi de dezvoltare personală.
- Consider extrem de binevenite evenimentele adiacente târgului de carte: dezbateri culturale, lecturi publice, spectacole de dans si muzica, ş.a.m.d. Cam câte acţiuni de acest fel au loc într-o stagiune BookLand?
- Nu am reuşit să le număram, mai ales că nu am închis stagiunea 2012, dar cred că de ordinul miilor.
- Ce aşteptări aveţi de la publicul cititor din Bistriţa?
- Avem aşteptări foarte mari de la publicul cititor bistriţean, pentru că îl considerăm un public cultivat şi cu aplecare către lectură şi, cum se spune în fotbal, „sperăm să facem o figură frumoasă”, să satisfacem dorinţa de cultură şi, implicit de lectură a bistriţenilor, sperăm să nu-i dezamăgim. Venim cu peste 9000 de titluri de la peste 70 de edituri, deci o ofertă consistentă de carte, muzică, film şi jocuri. Îi aşteptăm pe booklanderii bistriţeni la Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc”, de vineri, 23 noiembrie, până marţi, 27 noiembrie, cu promoţii, concursuri, evenimente culturale şi momente artistice şi multe alte surprize.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5