Maya Moldovan: „HEALTHY AND SUSTAINABLE” - Sănătate și prietenie, pas cu pas sau cu autobuzul prin Turcia

În perioada 13-19 februarie, o echipă de la Palatul Copiilor Bistrița, formată din 7 elevi și 2 profesori, a participat, în cadrul proiectului Erasmus „Healthy and Sustainable”, la o serie de activități specifice în localitate Gebze, Turcia. Din această echipă am făcut şi eu parte, aşa că o să vă povestesc pas cu pas toată experiența de care am avut parte.

Pentru început, am decolat de pe aeroportul Cluj-Napoca. În ciuda faptului că a fost primul meu zbor cu avionul, şi emoțiile fierbeau, a fost un zbor foarte liniştit. După ajungerea noastră pe aeroportul din Istanbul, am luat un autobuz către localitatea gazdă: Gebze. Drumul a fost splendid. Spre mirarea mea și a colegei mele Nadia, în interior se afla o masă. Cu cea mai mare viteză, am ocupat locurile din apropierea ei. Cu capul pe masă, eu şi colega mea am avut cel mai minunat somn din viețile noastre. Când ne-am trezit, deja am ajuns în Gebze, unde urma să fim preluați de gazdele noastre. Coborâm. Le vedem pentru prima oară chipurile copiilor care ne vor fi gazde pentru următoarele 6 zile. O văd pe Zeynep, fata care mă găzduia. Mă primeşte cu o căldură imensă şi mă îmbrățișează. După aproximativ 10 minute, tatăl fetei vine cu maşina după noi. Deşi tatăl ei nu ştia engleză, am reuşit să simt dragul cu care acest om mă aştepta. Am ajuns acasă unde am avut o masă copioasă în stil turcesc. Mai apoi, după câteva ore de cunoaştere cu noua mea colegă de cameră, a fost timpul să ne culcăm deoarece aveam activități dis de dimineață.

În prima zi de ateliere propriu zise, am fost duşi la şcoala unde copii la care stăteam în gazdă învățau. Acolo ne-am întâlnit, de asemenea, şi cu celelalte echipe din țările partenere: Spania şi Italia. După o mică prezentare a fiecărei țări, am jucat un joc numit „orienteering”, în care a trebuit să căutăm prin toată curtea câteva „capsatoare” pentru a ne capsa foile primite. Dar, evident, activitățile principale au fost dezbaterile/ activitățile pliate pe tema proiectului. În restul timpului, am vizitat locuri și monumente istorice precum: Istanbul, Galata Tower, cimitirul eroilor…

Acum, că avem un „overlook” al mobilității, haideți să intrăm puțin în detalii şi să vă povestesc activitățile din fiecare zi. Deci, luni am ajuns la şcoala copiilor turci, unde fiecare țară a prezentat un material despre țara lor, oferindu-ne informații noi şi interesante. Am vizitat şcoala, am jucat diverse jocuri de cunoaștere/ socializare, după care am vizitat oraşul.

Iată, suntem în dimineața zilei a doua de activitate și urcăm grăbiți în autobuz. Urma să mergem să vizităm Ormanya, cel mai mare parc natural al Europei. Ajungem bucuroşi la noua destinație. Ne plimbăm, explorăm... Dăm de nişte căsuțe de hobbit foarte frumos colorate, unde bineînțeles facem câteva poze. Ne mai plimbam câteva momente şi simțim cum stropi de ploaie ne udă. Primul gând a fost „Probabil se va opri, nu avem motive de îngrijorare”. Dar, se pare că azi vremea nu ține cu noi. O ploaie cu gheață ne opreşte din drumul nostru. Ne adăpostim înăuntrul unor „tunele” şi staționăm un pic până ploaia se linişteşte.

Este 16 februarie, iar noi ne-am trezit devreme! Astăzi urma să avem o excursie de o zi, în Istanbul. Ca de obicei, plecarea a fost de la şcoală, unde am fost luați de autobuz. Drumul a durat aproximativ două ore şi jumatate, dar eu zic că s-a meritat. Prima noastră oprire a fost în centrul Istanbulului, unde am văzut şi faimosul „Galata Tower”. Continuăm excursia şi mergem să vedem Moscheea Albastră. Din păcate nu am reuşit să o admirăm şi pe dinăuntru, dar aceasta este splendidă şi văzută de afară. Ne întoarcem cu autobuzul înapoi în Gebze, drum care a durat cam 4 ore din cauza traficului, dar nu ne-am plictisit deoarece ne-am distrat cu colegii noştri europeni.

Suntem în ultima zi de activități, iar, după cum v-am obişnuit deja, luăm autobuzul către oraşul Izmit, antica Nicomedia, un oraș industrial din Turcia, la circa 100 Km est de Istanbul spre Ankara. Aici am vizitat locuri istorice, cum ar fi cimitirul eroilor. Dar acum ajungem la partea mea favorită: Centrul de ştiință. M-am distrat de minune împreună cu colegii mei testând toată aparatura. O expreriență cu adevărat frumoasă.

Dar, până la urmă, această trăire trebuie să aibă şi un sfârşit. Ne întoarcem înapoi la şcoală unde ne luăm rămas bun de la dragii noştri prieteni noi şi mergem fiecare către casa noastră, mai motivați în a ne păstra sănatatea și prieteniile. Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult la această expediție a fost faptul că am creeat o legătură deosebit de strânsă cu fata care m-a găzduit, cu colegii din alte țări, dar şi cu colegii mei de echipă. Am cunoscut oameni minunați, am legat noi prietenii şi amintiri de trecut în revistă. Mă bucur că am avut parte de o astfel de experiență şi voi fi veşnic recunoscătoare!