Lucian Valea: Două poeme şi un dialog

S-a născut în 4 martie 1924, în comuna Șanț (satul Valea Mare), județul Bistrița-Năsăud. A urmat școala primară în Sângeorz-Băi (1931-1935), iar studiile liceale la Bistrița, Cluj și Brașov. A absolvit Facultatea de Litere și Filosofie a Universității din București (1945-1949). A publicat poezie și eseu în importante reviste literare: „România literară”, „Convorbiri literare”, „Iașul literar”, „Luceafărul”, „Steaua”, „Viața românească”, „Revista Fundațiilor Regale” și altele. Debutul său literar s-a consumat în 1939, cu poezia „Tu n-ai murit”, în revista clujeană „Tribuna”, condusă de Ion Agârbiceanu. A debutat editorial cu volumul de versuri Mătănii pentru fata ardeleană, în 1941, Buzău. Membru al Uniunii Scriitorilor din România. A decedat în 4 aprilie 1992, la Bistrița

 Dragoste

Când au trecut anii? Iată,

ne trezim amândoi mai bătrâni –

avem un băiat și o fată

și viețile adânci ca niște fântâni.

Tot frumoasă tu ai rămas –

Părul tot roșcat ca arama,

copiii au clinchet de stele în glas

când ne strigă: tata și mama.

Vorbe de dragoste nu ți mai spun,

scriu însă despre tine-n poeme –

nopțile lasă pe masa mea scrum,

numai din lună cad crizanteme.

Tăcem tot mai des și ne privim,

sângele în inimă e încă fierbinte –

cu asta ne am ales: știm să vorbim,

după o viață alături, fără cuvinte.

Ce simți tu acum, ce simt eu

nu mai încape în nici un cuvânt –

a trecut prin viața noastră un zeu

și a adus ploaie, și a adus vânt.

Ce a fost de rodit, a rodit –

e adevărat c-a fost către seară,

când livezile noastre au înflorit

într-o lumină dulce amară,

e adevărat că se putea,

desigur, totul altfel să fie.

Din dragostea ta, din dragostea mea

să urce în slavă o ciocârlie.

Dar se vede că nu ne a fost dat

să ne desprindem prea mult de pământ –

a trecut pe la noi un zeu bun și curat

și a adus ploaie și a adus vânt!...

 

Autoportret liric

Eu păcurar de doruri ardelene,
Să urlu peste vremuri cu toți munții
Și-apoi când s-o-nclina și steaua frunții
Și trage-și lung pe ochi obloane-gene.
Tu mamă, ia scrisoarea ce îți scriu
Și dă-o tatii și dânsul s-o citească
Dă-mi Doamne, moarte-așa-ardelenească
Să cresc din ea înalt și iar să-nviu.
„Singurătate în Ithaca”, Junimea, 1978, p. 18-19.

Stimate Lucian Valea, reveniți mereu pe meleagurile Bistriței și Năsăudului… Ce vă aduce aici?
– Dincolo de ceea ce s-ar putea numi chemarea obârșiilor – părinții mei locuiesc la SângeorzBăi –, de data aceasta m-a adus la Bistrița nevoia unei întâlniri documentare cu Coșbuc!
Asta ar putea să însemne că, după Coșbuc în căutarea universului liric, interesul Dv. „critic” pentru Coșbuc continuă să fie viu?
– Consider că volumul apărut la „Albatros” nu e decât introducerea la ceea ce constituie pentru mine mai mult decât o datorie: scrierea unei biografii coșbuciene căreia să-i urmeze un al doilea volum dedicat operei. Tocmai pentru definitivarea acestei biografii destinate să apară în colecția Pe urmele lui… de la Editura „Sport-Turism” mă găsesc astăzi în ținuturile Năsăudului, unde urmează să completez informațiile cu privire la anii de școală ai poetului și la drumurile lui transilvane.
De ce „viața” într-un volum și „opera” în alt volum?… sau, mai exact, de ce tratarea separat a vieții și operei unui autor?
– Desigur metoda urmăririi operei în paralel cu viața și punerea în lumină a conexiunilor posibile constituie un procedeu interesant și generos. Personal consider că dihotomia viață-
operă oferă atât biografului cât și exegetului posibilitatea de a stăpâni un proces dialectic: cunoașterea omului, luminarea existenței poetului nu trebuie înțelese ca motive, cauze directe
ale operei, dar ele pot pregăti cunoașterea acesteia. Cunoscând omul, putem înțelege mai bine poetul.
Nu credeți că excesul de interes acordat biografiei transformă autorul într-un „personaj de spectacol”? Unii critici, mai ales cei aparținând „noii critici”, s-au ridicat împotriva pătrunderii „biografemelor” în exegeză.
– Știm, desigur, la ce anomalii interpretative a dus excesul de biografism. De exemplu încercările lui Bogdan-Duică de a identifica personajele rebreniene… Pe de altă parte, o
biografie a unui creator trebuie să fie de fapt un roman al existenței sale. Scriitorul se găsește în fața cititorului cu statutul de personaj literar. Nu în care moment transilvan a fost scrisă Nunta Zamfirei și nici locul geografic al posibilului ei model folcloric trebuie să le explice biografia, ci modurile de existență ale creatorului, apartenența lui la o mentalitate estetică și culturală, structurile lui morale și spirituale. Înțelegându-l din acest unghi, obținem un drum deschis spre operă care, abia după ce am citit și cunoscut viața autorului, rămâne in eternum singura lui adevărată biografie.
Considerați că spiritul poeziei lui George Coșbuc se mai manifestă în lirica actuală? Poate el să mai fie fecund pentru „inspirația” poeților tineri, să-i asiste în actul creator? Pun
această întrebare gândindu-mă și la faptul că cititorul este atras de lecturi care să-l mențină și să-l edifice într-un perimetru de problematizări necesare, în „pas cu timpul”, dar și poartă
în el nostalgia unor spații baladești, a căror iluzie poezia coșbuciană poate să o mai întrețină.

– Contemporanii noștri mai tineri sau mai vârstnici nu sunt „coșbucieni”, n-au vocație pentru formulări rafinate, pentru structurile metrice mai complicate… Coșbuc rămâne un poet, în ciuda universului naturist și rural, gustat mai repede de cititorul cu o cultură clasică. Regret că poezia patriotică a lui Coșbuc nu intră suficient de pregnant în atenția liricii contemporane. În actul creației, la George Coșbuc, a fost prezentă întotdeauna o mare conștiință, și din acest punct de vedere exemplul lui ar trebui să-i influențeze pe contemporani.
(Dialog cu Olimpiu Nușfelean, Ecoul, 23 aprilie 1982)

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5