Prof. Monica Sas: Centrul Judeţean de Excelenţă, sub semnul măștii!

Treptat, activitățile din educație vor intra pe un curs normal și direcționat corespunzător. Progresul științific, economic, tehnic pe care-l înregistrăm astăzi, deschid multiple provocări sistemului de educație. Este evident că activitățile de învățare (oricât de diferențiate) la clasă, nu pot asigura o pregătire corespunzătoare a elevilor capabili de performanță, astfel încât aceștia să fie competitivi  la nivel județean, național sau internațional. Constituirea  Centrelor de Excelență, la nivelul fiecărui județ, încearcă să rezolve această situație. Proiectul permite elevilor să formeze mici comunități care învață, comunități care au în comun pasiunea pentru o anumită disciplină. În aceste comunități găsim și acele  cadre didactice, dedicate profesiei, care forțează frecvent  limita efortului personal pentru a se putea încadra în programul de activități CEx. Marele beneficiu pentru acești profesori este colaborarea cu elevi remarcabili, elevi pasionați, creativi, ingenioși, dornici de cunoaștere, dornici de a răspunde la provocările care apar în viața de zi cu zi, provocări care nu își găsesc întotdeauna răspunsurile sau soluțiile în procesul de educație desfășurat prin programul obișnuit de la clasă. Prin programul CEx, au acces și la alte conținuturi decât cele prevăzute de programa școlară, la strategii și activități specifice, ceea ce reprezintă un sprijin în  pregătirea suplimentară pentru competiții de nivel județean sau național.

Lipsa unui spațiu propriu, corespunzător specificului  acestei instituții a dus la organizarea și desfășurarea activităților în diferite locații din județ. Totodată, acest neajuns a facilitat accesul mai multor elevi la acest tip de pregătire și după cum știm rezultatele remarcabile au apărut peste tot, iar locațiile respective și-au dezvoltat și continuă să-și dezvolte structurile. Mulți ani am cunoscut doar elevii și profesorii din grupele de la disciplina matematică. În anul școlar 2020-2021, am avut șansa să cunosc mai bine toate structurile CEx, cu toți acești copii și  profesori-lectori minunați de la toate disciplinele.

Desigur, pandemia a afectat desfășurarea activităților și mai ales, desfășurarea concursurilor și a olimpiadelor  școlare. Dar acești copii și-au urmat pasiunea și au continuat pregătirea pentru a putea fi competitivi în orice încercări ar putea să apară. Anul 2020-2021 a fost un an sărac în competiții școlare. S-a reușit totuși organizarea în variantă online, a olimpiadelor pentru  disciplinele: fizică, informatică și matematică. Și s-au obținut rezultate deosebite la aceste competiții.

La celelalte discipline unde nu s-au organizat olimpiade, elevii s-au mobilizat și au reușit prin colaborare să realizeze proiecte foarte interesante. Dintre acestea aș aminti trei proiecte (sponsorizate în mare măsură de Primăria Bistrița) și anume:

- cartea „Viața în pandemie prin ochi de copii și adulți” scrisă de elevii din grupele de excelență de la disciplina limba română și o grupă de limba franceză;

- proiectul „Caruselul științelor” care s-a concretizat într-o serie de experiențe demonstrative prezentate de către elevii din grupele de excelență de la chimie și biologie, elevilor din clasele începătoare în studiul acestor discipline;

- proiectul „Come visit Bistrița!” al elevilor de la grupele de limba engleză, care au reușit să  realizeze o broșură și un pliant cu informații utile pentru turiștii străini, contribuind astfel la promovarea municipiului Bistrița ca destinație turistică.

Acum, sperăm să revenim la normal, iar acești tineri să continue să-și împlinească visele și să rămână exploratori – exploratori pe tărâmul cunoașterii. Iar profesorii să profite de această mare șansă de a le fi alături acestor generații, de a le oferi sprijin în formarea lor și în construirea unui viitor de succes.

Monica Sas, lector CJExBN, fost director CJEx BN

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5