Deputatul Robert Sighiartău: De ce e greu să fii național-liberal în România ? Ep.III

O altă variantă în teoria economică pentru a respecta ținta de deficit este REDUCEREA CHELTUIELILOR STATULUI. Pentru că nu putem crește veniturile într-un ritm atât de accelerat să prindem aceste cheltuieli ale statului din urmă nu ne rămâne decât o variantă pe care toți politicienii țipă în gură mare că ar trebui făcută dar nimeni nu are curajul să o facă. Și nu pentru ca la anul e campanie electorală.
*Cheltuielile cu salariile de la stat. În ultimul 1 și 8 luni de când suntem în coaliție cu PSD-ul numărul funcționarilor publici a crescut într-o progresie geometrica pe care nici o teorie economica nu poate susține că e benefică, adică pe ințelesul tuturor au crescut intre 20.000 și 40.000 numărul de salariați la stat, din două motive :
—Inființarea de ministere noi și agenții, mărirea numarului de salariați în instituții deja existente. În cazul primei variante, deși Comisia Europeană, NATO, sau oricare alt organism internațional nu ne-a impus sau nu ne-a cerut inființarea de noi entități suportate de bugetul statului, noi am inființat, totuși.Un prim exemplu ar fi înființarea unui minister al familiei și tineretului care nu își justifică din punct de vedere al eficienței activitatea. In primul rând pentru că după cum am constatat recent în scandalul azilelor groazei, seniorii noștri nu intră în competența acestui minister. Asta deși un minister nou înființat pentru o singură persoană,are pe stat 300 de salariați plătiți de la bugetul statului.Toată activitatea legată de Familie trebuia să fie gestionată de Ministerul Familiei,Muncii și Protecției Sociale.
—ANAF-ul a suplimentat cu 150 de posturi deși se afla în procedură de modernizare a sistemului informatic. Azi când scriu asta toată lumea e nemulțumită de încasările de la ANAF. Cheltuielile cu aceste controale mamut, în afară de faptul că timorează mediul de afaceri, sunt mult mai mari decât sumele pe care le recuperează la bugetul statului.
—Cheltuielile cu dotările ministerelor,deși au fost două informari în ședintele de guvern din februarie-martie prin care se solicita reducerea cheltuielilor cu 20% (altele decat salariile din bugetele ministerelor) ele nu s-au redus in fapt numai cu 10,2%, în medie.Sa fie clar, eu nu spun că nu trebuie sa avem deficit (el trebuie sa fie doar pentru investitii)dar astăzi, când Romania poate să ia bani ieftini, 30 mld Euro din PNRR, dar condiționat, e timpul ca și clasa politică, de data asta si forțată de situația bugetului ar trebui să purceadă la o reformă în administrația publică centrala ca prim pas.Clasa politică din pacate nu are curajul să o facă. De asta e greu să fii național-liberal.
—Un alt gen de cheltuieli care sunt foarte mari și grevează pe buget, sunt cheltuielile cu dobânzile. În ultimul timp datoria publică a sărit de 50% din PIB.Pe langă faptul că ne împrumutăm mult, ne împrumutăm și prost, adică la dobânzi foarte mari, peste media europeană. De asta e greu să fii național-liberal.
—Avem cheltuieli foarte mari cu administrarea companiilor de stat,felul în care majoritatea celor care lucrează la stat fac parte din conducerea acestor companii este una complet greșita din punct meu de vedere.Pot să spun asta pentru ca eu am administrat un bussines privat al familiei mele.Niciodată nu voi plăti mai mult de 30% pe salarii într-o companie privată care sa producă profit.Imaginați-vă că la toate companiile de stat procentul este depășit.Avem într-un comitet de supraveghere 7 sau 11 oameni care pentru că vin o dată pe lună, primesc un salariu foarte mare.În majoritatea cazurilor în care o companie înregistreaza pierderi,aceea pierdere este suportată de către acționari.Și aici vorbim și de CEC și de Exim Bank.Și pentru că nu e de ajuns mai înființăm încă o banca de stat în domeniul bancar, plus una în domeniul asigurărilor, toate pe banii noștri, în două sectoare care sunt în România complet privatizate. De asta e greu să fii național-liberal.
—Ceva extrem de sensibil e la nivelul admininstrației publice locale.
Este reorganizarea administrativ-teritorială a României. Care indiferent de forma pe care o va lua, sau de partidul care o va pomova, va genera tensiuni între guvernanți și electorat. Dar mă simt dator să o spun. O parte decisivă, dar nu importantă, care grevează bugetul statului,este complet irațională și inutilă. Pe românește, sunt prea multe UAT-uri care generează cu administrarea lor cheltuieli imense, peste posibiitatea lor. Și aici poate că într-o zi putem face ceva.
Ce încerc să vă transmit este că nu există un singur domeniu în care să tăiem cheltuielile bugetare ca să micșorăm deficitul. Dar dacă avem curaj să începem cu câte puțin din fiecare pe care le-am scris, sigur începem să ținem deficitul sub control.
Va urma..

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5