Interviu cu Elena M. Cîmpan, inspector școlar de limbi moderne, despre olimpiadele tocmai încheiate, la nivel județean: „A răsărit o olimpiadă nouă, de limba spaniolă”

Rep.: Cum au fost anul acesta olimpiadele de limbi moderne în Bistrița – Năsăud?

Elena M. Cîmpan: Programate în 16 și 23 martie, etapele județene ale olimpiadelor școlare de limbi moderne au fost prilej de bucurie, în primul rând, pentru că atât copilăria, cât și adolescența înseamnă și olimpiade, pentru mulți dintre elevi. O participare însemnată, mai ales la limba engleză, mai ales la clasele VII- VIII, dar și la limba franceză, acestea fiind cele mai studiate limbi moderne din școli. Urmează limba italiană, limba germană modernă și... de anul acesta a răsărit o nouă olimpiadă, la limba spaniolă. În cadrul Olimpiadei de Limbi Romanice – limbile spaniolă, italiană, portugheză, Regulamentul specific prevede că pot participa elevi înscriși în sistemul de învățământ românesc, dar care au studiat limba modernă la care susțin concursul în cadrul altui sistem de învățământ. Așa s-a întâmplat că anul acesta am avut solicitări de participare la Olimpiadă, formându-se o nouă comunitate de limba spaniolă. Sunt elevi care s-au întors din Spania și doresc – lucru remarcabil – să nu uite limba lui Cervantes și să-și verifice competențele dobândite de-a lungul anilor. Dacă se mai spune, uneori, că „olimpiada este a profesorilor”, în acest caz chiar nu se justifică, pentru că elevii înșiși s-au pregătit singuri, au rezolvat subiecte date anterior, au făcut teste de antrenament pe baza modelelor de subiecte. Cred că limba spaniolă va prinde contur în lista limbilor moderne studiate în școli. Există propuneri de opționale din partea profesorilor care au dublă specializare, una dintre ele fiind limba spaniolă. Și, dacă spuneam la rezumatul cercurilor pedagogice că lipsește un cerc din cele „olimpice”, acum imaginea este împlinită. Olimpiadele de limbi moderne sunt 5, pentru limba engleză, limba franceză, limba italiană modernă, limba germană modernă și limba spaniolă.

Rep.: Ce alte noutăți au mai fost?

Elena M. Cîmpan: Dacă ne referim la conținut, de data aceasta, noutăți au fost la  Olimpiada de Limba Franceză, unde au apărut structuri lingvistice, după modele transmise în școli, din timp, odată cu Regulamentul (început de lună februarie). Impresionant a fost și subiectul III, clasele a VII- a și a VIII-a, o scrisoare, desprinsă din realitatea elevilor. La Limba Engleză, din informațiile culese de la colegii profesori, subiectele au fost cu grad ridicat de dificultate, textele au conținut cuvinte grele, necunoscute. În plus, calificarea se întâmplă aici de la un punctaj minim de 95 de puncte, din 100, ceea ce reprezintă o exigență deosebită, dar specifică olimpiadelor, care înseamnă mai mult decât evaluarea de la clasă, și anume, pe lângă stăpânirea limbii respective, și creativitate, și traducere din limba română într-o altă limbă. La limba germană, a continuat evaluarea neutră, prin scanarea lucrărilor și trimiterea evaluatorilor, care sunt profesori pregătiți mai întâi într-un stagiu de formare.

Rep.: Care sunt olimpicii județului, ce vor participa la etapa națională?

Elena M. Cîmpan: Pentru Limba Franceză, etapa națională se va desfășura la Iași, 26- 30 aprilie, 2024,  și vor participa: Orban Iulia Miruna, clasa a VII-a, Liceul Teoretic „Radu Petrescu”, Prundu- Bârgăului,  (profesor, Corina Ștefănuți), Chiciudean Hadasa, clasa a VIII-a, Școala Gimnazială Nr. 1, Bistrița,  (profesor, Anamaria Tofan), Urzică Andreea, clasa a IX-a, Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, (profesor, Angela Colțea), Hangan Jessica, clasa a X-a, Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, (profesor, Monica Buboly), Mureșan Ioana, clasa a XI-a, Colegiul Național „Petru Rareș”, Beclean, (profesor, Dora Florean), Cîmpean P. Imola Henrietta, clasa a XII, Colegiul Național „Petru Rareș”, Beclean, (profesor, Dora Florean), Rus Sofia, clasa a XII-a, Colegiul Național „George Coșbuc”, Năsăud, (profesor, Adriana Roș). Lista este înainte de posibile redistribuiri de locuri.

La Limba Engleză, etapa națională se organizează la Deva, județul Hunedoara, 27 aprilie – 1 mai, 2024. Din județul Bistrița- Năsăud, vor participa următorii elevi: Fazakas Andrei, clasa a VII-a, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Năsăud, (profesor, Anamaria Muthi), Pop Cătălin, clasa a VIII-a, Școala Gimnazială Nr. 4, Bistrița,  profesor, Teodora Pop), Gălățan Cristina, clasa a IX-a, Liceul de Muzică „Tudor Jarda”, Bistrița, (profesor, Alina Tomi- Satmar), Roth- Gross Mathias, clasa a IX-a, Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, Bistrița, (profesor, Venera Roth – Gross), Mocanu Alex Adrian, clasa a X-a, Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița, (profesor, Camelia Ienciu ), Colța Vlad, clasa a XI-a, Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, Bistrița, (profesor, Monica Strungar).

Olimpiada de Limbi Romanice – spaniolă, italiană, portugheză, va avea loc tot la Iași, împreună cu cea de Limba Franceză, 26- 30 aprilie, 2024. Vor reprezenta școala bistrițeană și năsăudeană următorii elevi:

Pentru limba italiană: Hasmasan Ester, clasa a VII-a, Liceul de Muzică „Tudor Jarda”, Bistrița, (profesor, Delia Sima),  Hasmasan Sara, clasa a IX-a, Liceul de Muzică „Tudor Jarda”, Bistrița, (profesor, Florina Giurca), Vlad Isabella- Firuca, clasa a X-a, Liceul de Arte „Corneliu Baba”,  profesor, Mirela Pop), Oniga Elisa – Maria, clasa a XI-a, Liceul de Arte „Corneliu Baba”, Bistrița,  profesor, Mirela Pop), Arieșan David, clasa a XII-a, Colegiul Tehnic „Infoel”, Bistrița, (profesor, Alina Pop ).

Limba Spaniolă va fi reprezentată la nivel național, pentru prima dată, din patria lui Coșbuc și Rebreanu, de către următorii elevi: Pla- Cira Andrea, clasa a VIII-a, Școala Gimnazială „George Coșbuc”, localitatea Coșbuc, Miriță Josemi, clasa a IX-a, Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița, Bumbu Beatriz, clasa a XII-a, Liceul cu Program Sportiv, Bistrița.

Orașul Târgoviște, județul Dâmbovița, va găzdui anul acesta Olimpiada de Limba Germană modernă, 20- 26 aprilie, 2024. Din județul Bistrița- Năsăud, participă un elev, pentru nivelul de studiu C1, Trif Vanessa, clasa a XI-a, nivel C1, de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, Bistrița, (profesor, Anca Rai).

Rep.: Un palmares bogat...

Elena M. Cîmpan: Și însoțit de gânduri bune, pentru toți elevii, pentru profesori și chiar părinților pentru susținere și  cultivarea învățăturii, încă din familie. De la un an la altul interesul pentru studiul limbilor moderne se modifică, în bine, crescând, odată cu înțelegerea importanței de a cunoaște cât mai multe limbi moderne în societatea în care trăim, nu doar pentru călătorii, dar și pentru creșterea nivelului intelectual, în general. Sunt, în total, 22 de elevi care s-au calificat la etapa națională de limbi moderne din județul Bistrița- Năsăud. Bonne chance! Good luck! Viel Glück! Buona fortuna! Buena suerte!

Gabriela Ciornei

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5