Aleșii locali USR, critici dure pentru ordonanța lui Ciolacu care limitează cheltuielile primăriilor: Este un jaf din banii cetățenilor

Liga Aleșilor Locali USR critică dur OUG 90, prin care Guvernul Ciolacu limitează cheltuielile administrațiilor locale, în contextul problemelor economice grave și al creșterii deficitului bugetar din cauza cheltuielilor iresponsabile ale PSD-PNL.

Aleșii locali USR atrag atenția că prevederile acestei ordonanțe vor bloca proiectele primarilor și vor avea un efect dezastruos asupra atragerii de fonduri europene.

„Ce se întâmplă acum este un jaf din banii cetățenilor pe care primarii îi reprezintă. Cel mai grav efect este acela de înfrânare a procesului de pregătire a proiectelor pe fonduri europene care urmează să fie finanțate din noile linii care s-au deschis sau urmează să se deschidă. Asta în condițiile în care acțiunea intempestivă a guvernului de adoptare a OUG 90 este una care, cel mai probabil, nu își va atinge scopul. Deficitul bugetar nu va scădea suficient de mult încât să respectăm asumările europene. Este o nouă dovadă de acțiune pompieristică din partea guvernului cu urmări pe termen lung”, transmit aleșii locali USR, în contextul Summitului Autorităților Publice Municipale din România.

Prevederile OUG 90 afectează grav primăriile și blochează contractele de investiții aflate în desfășurare, absorbția fondurilor europene, procedurile de achiziție publică, proiectele regionale și chiar desfășurarea activităților de zi cu zi.

 

Comentarii

14/11/23 16:09
Iuliu

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 90/27.10.2023 pentru aprobarea unor măsuri de reducere a cheltuielilor bugetare pe anul 2023 prevede la art. I (1) că, începând cu data intrării sale in vigoare, „ordonatorii de credite ai autorităților si instituțiilor publice, (……), nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la urmatoarele articole de cheltuieli bugetare: …”.
De fapt, cheltuielile prevăzute la art. I (1) se referă la CHELTUIELILE PROPRII DE FUNCȚIONARE ale instituțiilor si autorităților publice.
Prezent la Summit-ul Autorităților Publice Locale din România premierul Marcel Ciolacu a afirmat că reforma administrativă trebuie făcută, chiar dacă nu se va pune în aplicare în 2024.
Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Prin regionalizare s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este destructurarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi bazate pe coruptie s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară. Numai că nu există vointa politică . In anul 2021 când presedintele Klaus Iohannis, a adus PSD la guvernare intr-o coalitie cu PNL ne promitea o stabilitate politică si o majoritate confortabilă de peste 65% capabilă să facă reformarea statului. Dimpotrivă, s-a dovedit o coalitie nefirească in care unul trage hăis si altul cea , iar căruţa numită România rămâne pe loc. După o interminabilă perioadă de gâlceavă politică guvernele coaltiei PSD-PNL au adus România intr-o situatie de deficit bugetar excesiv si nu a făcut nimic pentru reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului, prin reforme structurale profunde precum:
-Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
-Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
-În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc minimum 5000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
-Reducerea numărului de judeţe pe structura curtilor de apel; ( Vezi: https://ccir.ro/2023/04/18/apel-ccir-reorganizarea-administrativa-romani...)
– Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
Reforma administrativ-teritorială se poate face printr-o procedură mai simplă fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Această comasare contribuie la reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
De asemenea, in România sunt 2862 de comune din care 2.390 au sub 5.000 de locuitori, 891 n-au nici măcar 2.000 de oameni. Avem 216 orașe din care 117 au sub zece mii de cetățeni. Au însă aparate birocratice stufoase care le conduc, în mai toate cazurile cu ajutor de la stat. 2.593 de localități au beneficiat în 2022 de fonduri din bugetul statului pentru a putea să funcționeze. Și așa se întâmplă în fiecare an.
In acest caz, Ilie Bolojan, președinte CJ Bihor vine cu urmatoarea solutie: „Primăriile care sunt gestionate prost ar trebui să fie lăsate să intre insolvență. Ori am avut de fiecare dată în acești ani ai guvernului în care primăriile care au acumulat arierate, au gestionat catastrofal activitatea au primit bani direct prin hotărâre de guvern la propunerea Ministerului de Finanțe pentru a li se șterge aceste datorii. Ori practic mesajul care este? Orice faceți cineva vă salvează”.
In prezent există depus la senat un proiect de LEGE pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.2/1968, republicată, privind organizarea administrativă a teritoriului României.
(https://www.senat.ro/legis/PDF/2023/23b278AD.PDF?nocache=true)
Proiectul initiat de Vlad Benga din partea USR, zace in sertarele Parlamentului, in timp ce presedintele Senatului Nicolae Ciucă nu catadicseste să-l pună pe ordinea de zi, dar premierul se lamentează că România se află in situatie precară din cauza cheltuielior bugetare la nivel central si local.
De aceea, proiectul de lege propus de Vlad Benga, deputat USR, privind reorganizarea administrativ-teritorială a României, prin comasarea satelor și reducerea numărului de județe, ar trebui promovat de parlament cel putin acum când a ajuns cutitul la os din cauza crizelor suprapuse.
(Vezi: https://www.cdep.ro/proiecte/2023/400/30/3/pl197.pdf)

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5