Clasa a V-a, pragul vârstei inocente

            Trecerea elevilor din ciclul primar în cel gimnazial ocupă un loc important în procesul instructiv-educativ. Clasa a V-a este o etapă de început care pune oricărui profesor o serie de probleme psihopedagogice. Ele trebuie abordate cu multă atenție și cu răbdarea proverbială ce-l caracterizează pe omul de la catedră. Elevii acestei clase explorează un tărâm mai puțin cunoscut și, dacă nu sunt bine orientați, entuziasmul lor caracteristic poate primi alte dimensiuni decât cele dorite. Încă de la primele contacte cu noul colectiv, profesorul trebuie să găsească tonul potrivit pentru coarda sensibilă a fiecărui elev. Dialogul este puntea sigură către sufletul acestuia ce justificat tânjește încă după primul său dascăl, învățătorul sau acea mininată doamnă învățătoare.

            Chiar dacă se asigură continuitatea elevilor în aceleași colectivități, este necesară în mod cert o perioadă de acomodare. Trecerea pragului de la ciclul primar la cel gimnazial înseamnă adaptarea la un nou program de lucru, la alte cerințe ale predării, dar mai ales la fiecare mod de –a fi al celor 8-9 profesori care se perindă săptămânal la clasă. Faptul că programele de învățământ, precum si manualele școlare din clasa a V-a sunt destul de încărcate si depășesc adesea particularitățile de vârstă ale elevilor face ca, la această primă etapă, elevii să privească pragul dintre cicluri ca pe un adevărat obstacol în calea afirmării lor în lumea cunoașterii. Ei nu sunt obisnuiți cu noul sistem de notare. Trecerea de la calificative la note poate să influențeze într-un anumit fel rezultatele la învățătură. Se constată adesea că nu întotdeauna calificativul,, foarte bine’, acordat în clasele I-IV, are corespondentul notei maxime în ciclul gimnazial. În această etapă, elevii sunt foarte dornici să primească note, să le vadă trecute în carnetele lor, să se mândrească cu ele în fața părinților, dar în același timp, când acestea nu sunt pe măsura asteptărilor, să le ascundă și să cadă într-o stare totală de dezamăgire.

           Întotdeauna am considerat că elevii din clasa a V-a au nevoie de o perioadă de acomodare. Mai întâi am pus accentul pe cunoașterea atentă a capacităților intelectuale ale elevilor, apoi pe corelarea particularităților de vârstă cu cerințele programei școlare și nu în ultimul rând cu dorința atingerii unor performanțe.

           A trecut o perioadă destul de îndelungată când elevii mei n-au primit note, ci au fost stimulați prin aprecieri verbale, le-am prezentat criteriile notării si formele de evaluare existente la nivelul ciclului gimnazial, pentru ca reacția lor la prima notă înregistrată în catalog să fie cât mai apropiată de realitate.

          Încă din primele săptămâni de școală, au luat cunoștință despre felul cum trebuie luate notițele, cum trebuie să învețe, care este programul lor zilnic si ce importanță au temele pentru acasă. Toate acestea sunt necesare pentru a-i câstiga pe elevi ca buni și permanenți colaboratori la deplina reușită a fiecărui demers didactic.

            Este deosebit de avantajoasă în acest sens colaborarea dintre învățătorii de la clasa a IV-a si profesorii care predau la clasa a V-a prin participarea lor reciprocă la unele activități ale comisiei metodice, dar mai ales prin organizarea periodică a unor lecții model la obiectele de bază care i-ar putea obișnui pe elevi cu stilul de muncă la ciclul gimnazial.

           Cred că evaluarea elevilor de clasa a V-a la începutul anului scolar este  o necesitate. Ea stabileste într-un fel punctul de plecare al unui început de drum, deschide orizontul unei munci viitoare. Este greșit să punem semnul întrebării, în caz de nereusită, unui singur factor. Întâlnim însă situații când vina este atribuită, în mod nejustificat, doar primului mentor. S-au dovedit și se dovedesc deosebit de utile discuțiile profesorilor cu fosta învățătoare. Aceasta ușurează foarte mult cunoașterea copiilor, mai ales a acelora care întâmpină greutăți la învățătură. Chiar dacă ei și-au încheiat o primă etapă din viața lor, învățătoarea nu trebuie să-i abandoneze. Din punct de vedere moral mai are încă răspunderea muncii învestitite. Consider că, din când în când este bine să deschidă catalogul, să se intereseze de modul cum se descurcă foștii săi elevi, să dea relații despre unii sau alții, să orienteze profesorii si diriginții asupra problemelor specifice ale colectivului de elevi.

           Elevii de clasa a V-a trebuie atrași la toate activitățile școlare si extrașcolare. Nu este potrivit principiul conform căruia, ei fiind încă mici, să nu li se atribuie nici un fel de sarcini care să-i solicite la un efort prea mare. Dimpotrivă, fiecare să contribuie cu ceva, după puterile sale. Experiența îmi spune că există o mare dorință de afirmare a copiilor. Impactul elevilor cu noile cerințe ale ciclului gimnazial este perceput în această etapă, într-adevăr , ca un șoc care poate influența randamentul școlar. El poate fi însă diminuat prin varietatea demersurilor didactice care au menirea să întărească motivația, spiritul optimist și dorința de învățare.

 

 

Comentarii

18/10/23 21:10
Rus Augustin

DOMNULE PROFESOR,
În gând, îmi stăruie o epigramă a confratelui Gr. Cotul ... „Să fiu copil mi-e iarăși dor, / Dar dacă anii mă vor ține, / Cu siguranță vremea vine / Să dau din nou în mintea lor ”.
Cu stimă și respect, Rus Augustin

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5