Valentin Ionescu (ASF): Autoritatea de Supraveghere Financiară, ­­preocupată de creşterea gradului de cuprindere în asigurare a locuinţelor

Prezent astăzi la evenimentul „Forumul Internaţional al Riscurilor de Catastrofă Naturală 2018”, organizat de XPRIMM, Valentin Ionescu - Director Direcţia de Strategie şi Stabilitate Financiară în cadrul ASF, a declarat că deşi au trecut 10 ani de la emiterea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, ne confruntăm în continuare cu un nivelul redus de acceptare în rândul populației, gradul de acoperire fiind de sub 20% din fondul locativ. 

„Riscul de catastrofă naturală continuă să reprezinte o temă de interes pentru autorităţi din perspectiva dimensiunii şi duratei efectelor asupra vieţii şi bunurilor oamenilor, aflate pe zone geografice întinse, efecte care pot afecta creşterea şi stabilitatea economică, atât prin majorarea cheltuielilor bugetare cu ajutoare pentru victime şi refacerea serviciilor publice, cât şi prin discontinuitatea activităţii agenţilor economici. Un exemplu grăitor, de care cred că ne amintim cu toţii, sunt inundaţiile recente, dar dacă ar fi să cuantificăm valoarea pagubelor trebuie să amintesc inundaţiile din 2010 – care au cauzat pagube de 0,6% din PIB. 

La 8 ani distanţă s-ar putea ca inundaţii de aceeaşi amplitudine să crească valoarea pagubelor, respectiv a costurilor de înlocuire datorită, concentrării populaţiei în anumite zone, creşterii valorii bunurilor populaţiei şi a întreprinderilor, în condiţiile în care modificările climaterice s-au amplificat şi au generat fenomene naturale extreme cu o frecvenţă crescută.

Un mijloc eficient de administrare a efectelor, de reducere a impactului economic şi a perioadei de redresare este reprezentat de asigurările de catastrofă naturală, care contribuie totodată la dezvoltarea prevenţiei şi în final la sustenabilitatea finanţelor publice. Asigurările nu reprezintă singura soluţie, în special în cazurile în care unele riscuri devin atât de mari, încât costul asigurării devine prohibitiv, ci fac parte dintr-un întreg sistem de administrare a riscului de catastrofă naturală.

Conform „Atlas of the Human Planet 2017”- Global Exposure to Natural Hazards”, elaborat la nivelul Comisiei Europene, Romania face parte din primele 10 ţări din punct de vedere al suprafeţei construite expuse la curtremure, cu o suprafaţă construită expusă la risc de 92%.

Totodată, conform datelor din studiul menţionat anterior, numărul locuitorilor expuşi la inundaţii a crescut între anii 1975 -  2015 cu 13%, în timp ce numărul locuitorilor a scăzut în acceaşi perioadă cu 17%, gradul de expunere a populaţiei atingând 8% (din total populatie).

Cu toate acestea, constatam in Romania o subestimare a acestui risc din partea proprietarilor de locuinte, avand in vedere ca în primul semestru al anului 2018, numărul de contracte în vigoare s-a mărit cu un procent nesemnificativ de 1% ajungand la circa 1,7 mil, iar primele brute subscrise au crescut cu aproximativ 3% ajungand la 71,5 mil lei. In continuare populatia se bazeaza preponderent pe ajutor guvernamental pentru compensarea pierderilor, cu toate ca PAID s-a constituit ca o solutie sociala pentru protejarea pe scara larga a intereselor cetatenilor.

S-au implinit 10 ani de la emiterea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor si ne confruntam in continuare cu un nivelul redus de acceptare în rândul populației, gradul de acoperire situându-se sub 20% din totalul fondului locativ, ceea ce a generat necesitatea găsirii unor soluții  pe termen scurt, mediu și lung pentru asigurarea sustenabilității sistemului în condițiile actualului nivel al primei de asigurare stabilit de către legiuitor, nivel al primei ce a fost anterior calculat pe baza unui grad de cuprindere în asigurare de 100%.

Cu toate acestea PAID este astazi un asigurator solid din punct de vedere financiar, care a dovedit ca isi respecta obligatiile fata de asigurati dar caruia ai ramane obligatia de a continua eforturile de implementare a produsului PAD la nivel national.

In aceste conditii, s-au discutat și analizat în cadrul grupului de lucru constituit din reprezentanții A.S.F.,  UNSAR/PAID, UNSICAR, PRBAR,  Ministerului Dezvoltării Regionale și  Administrației Publice și reprezentanți ai patronatelor din sectorul bancar -  propuneri de  modificare a legi care sa contribuie la cresterea gradului de acoperire, dintre care amintesc:

     - liberalizarea accesului în acționariatul PAID

     - liberalizarea canalelor de distribuție pentru polițele PAD  prin intermediari;

      - clarificarea obligativității încheierii poliței PAD pentru toate imobilele cu destinație de locuințe indiferent dacă acestea sunt sau nu utilizate efectiv în acest scop;

         - clarificarea dreptului proprietarilor de imobile în clasa I de risc seismic de a încheia un contract facultativ fără a prezenta dovada încheierii PAD, în condițiile imposibilității legale de a contracta o poliță PAD în lipsa unor lucrări de consolidare a acestora;

      - definirea clară a modalității de emitere pe cale electronică a poliței PAD;

      - introducerea posibilității ca PAID să poată prelua activitatea de constatare şi evaluare a prejudiciilor, precum şi stabilirea cuantumului despăgubirii de la asigurătorii care au eliberat polița PAD, în urma notificării prealabile a asigurătorilor de către PAID;

ASF este preocupata de cresterea gradului de cuprindere in asigurare a locuintele iar subiectele vor ramane de actualitate pana cand scopul legii va deveni realitate si nu deziderat.”, a explicat Valentin Ionescu.

Comentarii

10/10/18 09:15
Cititor

Pai , ca disperatii... va zbateti de ceasul mortii si nu mai stiti voi cum sa faceti sa scoateti bani din " orice bolovan "... pentru imbuibatii din strainatati . Asta faceti voi !

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5