Sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale

În conformitate cu prevederile Legii nr.346/2002 , cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 01.01.2005 functioneaza sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
Asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale reprezintă o asigurare de persoane şi face parte din sistemul de asigurări sociale, este garantată de stat şi cuprinde raporturi specifice prin care se asigură protecţia socială a salariaţilor împotriva diminuării sau pierderii capacităţii de muncă şi decesului acestora ca urmare a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.
Casa de pensii administrează următoarele prestaţii şi servicii:
a) Prestaţii şi servicii pentru reabilitarea medicală şi recuperarea capacităţii de muncă
b) Prestaţii şi servicii pentru reabilitare si reconversie profesionala;
c) Indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă;
d) Indemnizatie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă si indemnizaţie pentru reducerea timpului de muncă;
e) Compensaţie pentru atingerea integrităţii;
f) Despăgubiri in caz de deces;
g) Rambursări de cheltuieli.
Toate aceste indemnizaţii se acordă doar în cazul în care a fost confirmat caracterul accidentului de muncă sau a bolii profesionale.

Informaţiile necesare pentru determinarea dreptului la prestaţii şi servicii:
Indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă - se acordă în urma depunerii certificatului medical care are specificat codul de accident de muncă sau boală profesională.
Indemnizaţiile prevazute la punctele b),c),d) se acordă pe baza cererii-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari, copia certificatului medical, procesul verbal de cercetare, formularul FIAM sau fisa BP2.
Compensaţii pentru atingerea integrităţii se acordă pe baza cererii-tip conform anexei 13 din normele metodologice aprobat de Ordinul nr.450/825 elaborat de MMFES şi MSP pentru aplicarea Legii 346/2002 privin asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu modificările şi completările ulterioare.
Despagubire în caz de deces se acordă în baza următoarelor acte: cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, prevazuta in anexa nr. 13 la normele metodologice aprobate prin Ordinul nr.450/825 elaborat de MMFES şi MSP, de aplicare a Legii 346/2002 privin asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu modificările şi completările ulterioare, certificatul de deces - original si copie, actul de identitate al solicitantului, acte de stare civilă ale solicitantului, care să ateste calitatea acestuia, sau acte din care să rezulte că au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces, după caz.
Rambursări de cheltuieli se acorda pe baza cererii-tip conform anexei nr.15 din normele metodologice aprobate prin Ordinul nr.450/825 elaborate de MMFES şi MSP, de aplicare a Legii 346/2002 privin asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu modificările şi completările ulterioare.
Informaţiile necesare pentru determinarea sumei şi duratei indemnizaţiei sunt determinate conform Legii 346/2002 privin asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu modificările şi completările ulterioare prin Normele Metodologice aprobate prin Ordinul nr. 450/825 elaborate de MMFES şi MSP.

Baza de calcul a indemnizatiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt loc de muncă, se calculează ca medie a veniturilor salariale brute realizate de către salariat in ultimele 6 luni anterioare manifestarii riscului, respectiv a veniturilor stipulate în contractele individuale de asigurare, pe baza carora s-a stabilit contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale.
În cazul în care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, baza de calcul a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt loc de muncă o constituie media veniturilor brute realizate lunar, respectiv a veniturilor stipulate în contractul individual de asigurare, pe baza cărora s-a stabilit contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale
Daca stagiul de cotizare este mai mic de o lună, baza de calcul a indemnizaţiilor o constituie venitul lunar brut din prima lună de activitate pentru care s-a stabilit să se plătească contribuţia.
Pentru calculul indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt loc de muncă se utilizează numarul de zile lucratoare din luna în care se acordă concediul medical sau, după caz, se solicită alte drepturi de asigurări sociale.
La stabilirea numarului de zile lucrătoare din luna în care se acordă dreptul de asigurari pentru accidente de muncă şi boli profesionale se vor avea în vedere prevederile legale cu privire la zilele de sărbători legale în care nu se lucrează.
În conformitate cu art. 101 din Legea 346/2002 privin asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu modificările şi completările ulterioare, baza lunară de calcul la care angajatorul datorează contribuţia pentru accidente de muncă şi boli profesionale o constituie:
Baza lunara de calcul la care angajatorul datorează contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale pentru persoanele prevăzute la art.5 şi 7 o constituie:
a) suma veniturilor brute realizate lunar;
b) salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, corespunzător numărului de zile lucrătoare din concediul medical, cu excepţia cazurilor de accidente de muncă sau boală profesională;
Cotele de contributie datorate de angajatori in functie de clasa de risc se stabilesc prin Legea bugetului asigurărilor asociale de stat şi se aplică asupra bazei lunare de calcul prevăzute la alin.(1)
Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale nu se aplica asupra sumelor reprezentand:
a) prestatii suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de munca si boli profesionale;
b) drepturile de deplasare şi de delegare, indemnizaţiile de delegare, detaşare şi transfer, precum şi drepturile de autor;
c) participarea salariaţilor la profit;
În conformitate cu art. 102 din Legea 346/2002 privin asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale cu modificările şi completările ulterioare, contribuţia pentru accidente de muncă şi boli profesionale o constituie:
Contributia datorata de persoanele fizice prevazute la art. 6 este unica, in valoare de 1%, aplicata asupra venitului lunar asigurat, indiferent de activitatea prestata.
Baza lunara de calcul pentru aceste contributii o reprezinta venitul lunar prevazut in contractul individual de asigurare, care nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tară.

Director Executiv Adjunct
Terente Ciui

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5