Scrisori către Eminescu

Cu prilejul împlinirii a 161 de ani de la naşterea poetului Mihai Eminescu, în anul acesta, una dintre activităţile organizate la Şcoala Generală ,,Liviu Rebreanu” din Beclean, a fost şi concursul epistolar ,,Scrisori către Eminescu”.

Elevii din ciclul primar şi cel gimnazial au fost invitaţi să redacteze scrisori adresate poetului.

Eram curios ce îi vor scrie şcolarii lui Mihai Eminescu, cum i se vor adresa, ce gânduri şi sentimente îi vor transmite.

Formulele de adresare către poet au fost foarte variate: ,,stimate poet”, ,,domnule Eminescu”, ,,dragă Mihai Eminescu”, ,,mărite scriitor”, ,,dragă Mihai”, ,,stimate poet al inimii mele”, ,,dragă prietene” etc.

Epistolierii s-au adresat poetului ca unei persoane familiare, ca unui prieten apropiat. Au mărturisit că au început să înveţe din versurile sale chiar de la grădiniţă ,,cu ajutorul doamnei educatoare şi al mamei mele”( Bilţ Daria-a III-a B ), regretă că nu l-au cunoscut personal ( Felecan Cătălin-a IV-a B ), că s-au convins plimbându-se prin pădure că ,,apa sună-ncetişor” ( Kociş Laura- a IV-a A ), că astăzi adulţii nu mai au timp să retrăiască ,,vremurile copilăriei” ( Horoba Estera-a IV-a A ), că ar dori să se asemene cu el ( Măluţan Aurelian-a III-a B ), că poezia ,,O, mamă…” ,,le-a pătruns în suflet”pentru că şi ei îşi iubesc mamele ( Rus Adrian—a III-a B ), că în fiecare 15 ianuarie ,,argintul zăpezii îmbracă ţara într-o lumină poetică de Luceafăr” ( Szabo Cristian-a III-a B ), că la primăvară îi vor dărui poetului flori de tei ( Rus Daria-a III-a B), că aşteaptă cu nerăbdare an de an ziua de 15 ianuarie ( Cozma Andreea-a IV-a A), că zăresc ,,chipul său în lumina minunată a stelelor” ( Maftei Dănuţ-a IV-a A), că au privit uimiţi la luptele lui ,,Făt-Frumos din lacrimă” ( Coptil Rebeca-a IV-a A ), că au colindat poezia eminesciană ,,Colinde, colinde” ( Băban Ioana –a III-a B ).

Un elev îi propune să-i publice poeziile în ziarul pe care el îl conduce ( Cora Alexandru-a VII-a B ), altul să-i trimită ,,micul volum de versuri”, pentru ca poetul să i-l aprecieze ( Cârlejan Alexandra –a V-a B ).

Diugan Sonia ( a V-a B ) îi promite că atunci când va ajunge la Bucureşti îi va pune pe mormânt ,,un buchet de flori albastre”, iar Bob Alexandra ( a VII-a A ) are impresia că citind poeziile eminesciene totul ,,este spus” pentru ea.

Rus Anca ( a VIII-a B ), ,,dependentă de o porţie zilnică de literatură”, se vrea ucenica poetului. Mihai Eminescu devine în scrisoarea elevei Jiregan Estera ( a VII-a B ), coleg de clasă colaborator la proiecte şi portofoliile şcolare.

Citind poeziile lui Mihai Eminescu, Muszi Andreea ( a VI-a A ) se simte ca ,,într-un basm care nu se mai termină”. Timoce Claudia ( a V-a B ) constată sec că ,,a mai trecut un an de la naşterea domniei –tale”, Hiticaş Evelin ( a VI-a A ) îi mulţumeşte poetului că a determinat-o ,,să iubească natura”, iar Farcaş Viorel ( a V-a B ) ar dori să aibă ,,măcar o zi talentul” lui Mihai Eminescu.

Jarda Maria ( a VII-a B ) aşteaptă răspuns la scrisoarea pe care i-a trimis-o poetului. Pentru Cozma Emilia ( a VI-a A ), Mihai Eminescu este ,,poetul inimii” sale. Anca-Bianca Mureşan, dorindu să-l cunoască pe poet, îi mărturiseşte că el a învăţat-o să-şi dea seama că pădurea poate fi fermecată, iar Alina Todoran ( a VII-a B ) ar fi curioasă ce ar mai scrie poetul dacă el ar mai trăi.

Liber Andra ( a VII-a B ) este recunoscătoare poetului pentru ,,sentimentele pure şi sincere” transmise prin poeziile lui.

Scrisorile condeierilor se încheie cu formulări diverse : ,,cu drag”, ,,cu stimă şi respect”, ,,cu respect şi sinceritate”, ,,cu respect şi sinceritate” , iar cei care semnează sunt: ,,cel mai bun prieten”, ,,al tău învăţăcel”, ,,fost ta colegă de clasă”, ,,un mic visător”, ,,un cititor pasionat” etc.

Cea mai frecventă formulă de încheiere a acestor scrisori fiind ,,cu drag”, am putea conchide că aceste epistole confirmă preţuirea operei poetului de către elevii noştri, conturează o altă modalitate de apropiere de textele eminesciene.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship