Război deschis pe tema deşeurilor între Consiliul Judeţean şi Vitalia. Procese, despăgubiri şi atacuri şi partea opoziţiei. Citeşte o anchetă în acest caz!

Liberalul  Ovidiu Florean: „Există un  proces între Consiliul Județean și Vitalia cu solicitări de despăgubiri de 3,6 milioane de euro!”. Ioan Ţintean şi Paul Plăian vin cu replica: Nu există o asemenea despăgubire! Într-un alt proces, primăria Bistriţa este obligată de instanţă să plătească Vitaliei  suma de 364.632,46 lei, reprezentând contravaloare prestaţii efectuate la utilizatorii fără contract, în perioada 1.06.2015-22.08.2016.

 

Sistemul de management integrat al deşeurilor de la Tărpiu pare să nu mai fie pe placul a tot mai multor factori implicaţi în implementarea sau în derularea acestui proiect care a fost unic în momentul aducerii lui în judeţul Bistriţa-Năsăud. La şapte ani distanţă de la debutul lucrărilor la „groapa” de la Tărpiu, situaţia nu este la nivelul celei dorite de iniţiatorii sau de continuatorii proiectului, ştiut fiind faptul că totul s-a început în timpul fostului preşedinte Liviu Rusu, lucrările fiind finalizate în timpul lui Radu Moldovan.

Cert, după ce pe data de 8 august 2016, Vitalia a denunţat unilateral contractul de concesionare a serviciilor de colectare şi transport a deşeurilor din judeţul Bistriţa-Năsăud, contract pe care-l are încheiat cu ADI Deşeuri, situaţia nu s-a remediat deloc. Atunci, primarul Bistriţei, Ovidiu Creţu explica în felul următor întreaga situaţie: „ Având în vedere faptul că denunţarea şi rezilierea s-au făcut din culpa noastră, a ADI, nu mai au obligaţia să presteze 90 de zile colectarea deşeurilor în judeţ.  În data de 11 august 2016, a fost emis Ordinul preşedintelui ANRSC, 394/2016, prin care se respinge solicitarea Vitalia de eliberare a licenţei pentru serviciul de salubrizare din cauza înregistrării de pierderi din activitatea de exploatare pentru serviciul pentru care solicită licenţă. În 16 august 2016, Vitalia ne transmite această informaţie şi ne solicită să luăm toate măsurile necesare pentru a realiza predarea către ADI a bunurilor aferente contractului de concesiune, începând cu data de 17 august”, a prezentat Ovidiu Creţu, în cadrul unei conferinţe de presă. Creţu a mai arătat că au existat  mai multe întâlniri ale ADI Deşeuri care trebuie să ia măsurile de rigoare, astfel încât să se asigure prestarea acestui serviciu către cetăţenii judeţului. Prestarea serviciului respectiv „a fost transmisă către ADI prin actul de înfiinţare, prin statut, de către toate unităţile administrativ-teritoriale”.

Cine răspunde pentru contract?

Potrivit primarului Creţu, în ceea ce priveşte contractul de finanţare încheiat cu Uniunea Europeană pentru suma de 42 milioane euro, parte a contractului este ADI Deşeuri, nu este nici Primăria Bistriţa, nici alte primării, ci doar ADI Deşeuri.

Ovidiu Florean: „Există un  proces între Consiliul Județean și Vitalia cu solicitări de despăgubiri de 3,6 milioane de euro!”

Potrivit celor spuse de liberalul Ovidiu Florean, consilier judeţean, la această dată, la Curtea de Apel Cluj există un proces între Consiliul Județean și Vitalia cu solicitări de despăgubiri de 3,6 milioane de euro: „ Tot sistemul de management integrat al deșeurilor este o improvizație… tot orașul e murdar, sunt o sută de mii de feluri de tomberoane, nici nu știi unde să duci gunoiul! Și ei spun că proiectul nu a fost făcut bine: a fost făcut extraordinar de bine, dar nu au fost ei în stare să-l implementeze. Știți că există proces între Consiliul Județean și Vitalia cu solicitări de despăgubiri de 3,6 milioane de euro. Știți că  Vitalia este băgată în față și responsabil se face domnul vicepreședinele Ioan Țintean pentru tot e s-a întâmplat acolo? Știți că groapa s-a umplut în 3 ani și trebuia să se umple în 20 de ani? Știți că după ce se umple nu o să mai aibă unde să ducă gunoaiele? S-ar putea să le ducă iarăși în Zăvoaie? Știți că se depozitează tot felul de minuni acolo, NU o să spun mai multe, dar o să vin eu cu documente, ulterior .. și substanțe interzise și tot felul de zăpăceli de-astea”, susţine Ovidiu Florean.

Ce spune Ioan Ţintean?

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Ioan Ţintean susţine faptul că Ovidiu Florean, deşi e consilier judeţean, nu ştie sau nu înţelege modul de organizare şi atributele care îi revin fiecărei instituţii în raport cu activitatea de colectare, transport sau depozitare a deşeurilor. „ Ştiu că există un proces cu Vitalia, dar, aici este vorba de ADI Deşeuri, structură în care Consiliul Judeţean este a 63-a parte, asta pentru că în ADI Deşeuri sunt toate cele 62 de primării cu tot atâţia primari, plus preşedintele Consiliului Judeţean. Domnul consilier Florean ar trebui să ştie că acest ADI Deşeuri este o structură de sine stătătoare care are un director şi un Colegiu Director. Răspunderea acolo este”, explică Ioan Ţintean.

În ceea ce priveşte faptul că Ovidiu Florean a vorbit şi despre faptul că „Vitalia este băgată în față și responsabil se face domnul vicepreședinele Ioan Țintean pentru tot e s-a întâmplat acolo?”, Ioan Ţintean a spus următoarele: „ Nu scoate nimeni castanele din foc cu mâna altuia. Aceasta activitate este coordonată de mine, dar e vorba de o chestiune cât se poate de importantă, de interes naţional şi judeţean, iar faptul că mă implic foarte mult în această problemă şi doresc să o scot la capăt, să o ducem la un nivel performant, este dorinţa mea personală. Faptul că mă implic foarte mult este şi un rezultat al faptului că am ajuns să înţeleg toate aceste mecanisme de funcţionare a unui astfel de sistem greu de administrat, nivelul fiind cel al logisticii şi, nimic altceva”.  

Reamintim că Ioan Ţintean a explicat faptul că este profund nemulţumit de „mersul modernizării promise de Vitalia în urmă cu şase luni la depozitul ecologic de la Tărpiu. Din punctul meu de vedere, programul lor de retehnologizare  este sub aşteptări. Din aceste motive, mă gândesc foarte serios să atenţionez oficial Vitalia şi să întreb dacă au posibilităţi de a face ceea ce au promis, dacă sunt capabili din punct de vedere financiar de-a finaliza proiectul de management al deşeurilor implementat de Consiliul Judeţean şi derulat de această firmă”, susţine vicepreşedintele Consiliului Judeţean.

Ţintean a remintit faptul că există în contract o clauză prin care Vitalia se obligă să retehnologizeze sistemul de separare a fracţiei umede de cea uscată, iar „dacă cetăţenii din Bistriţa-Năsăud au înţeles şi au început să colecteze separat deşeurile menajere, cei de la Vitalia nu au ţinut pasul cu noi, pentru că nu au achiziţionat încă cele două staţii de separare (…) Ei tot aduc acele utilaje: îmi tot spuân, domnule vicepreşedinte săptămâna viitoare  instalăm utilajul, dar, până la această dată, nu avem decât promisiuni”.

În acest context, Ioan Ţintean a precizat că în maxim 30 de zile va face o adresă scrisă spre conducerea Vitaliei de la Bucureşti, document în care Executivul Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud va cere Vitaliei să răspundă oficial dacă are bani pentru modernizarea depozitului de la Tărpiu.

Poziţia oficială a ADI Deşeuri

Aflat în concediu medical, directorul ADI Deşerui, Paul Plăian ne-a dat următoarea explicaţie: 

„ Cu Vitalia sunt mai multe procese. O parte cu noi, ADI si alta parte cu primăriile individual. Cel mai mare si cel mi important proces este între noi și Vitalia pe tema rezilierii/încetării contractului. Cine a fost de vină. Asta e la CA Bucuresti si ADI CASTIGAT procesul. Curtea a constat ca rezilierea contractului ă fost ilegală și ei sunt in culpa. Trebuie să ne plateasca cheltuieli de judecată în jur de 30.000 de lei!! Au făcut recurs la ÎCCJ dar au sanse minuscule sa întoarcă rezultatul. Asta e adevarul nu ce bat câmpii aia de la PNL. Rezultatul din acest proces are o influență ff mare ptr celelalte litigii. Mai sunt litigii între Vitalia si primării individuale. Au dat în judecată mai multe primării pentru că n-au instituit taxa specială ptr utilizatorii fara contract.Asa zic ei. Am fost si noi ADI chemați în judecată dar instanța a constatat că nu avem calitate procesuala si ne-a scos din proces. Ulterior am intervenit accesoriu in favoarea primăriilor ca sa le ajutăm cu aparare specializată ca săracii consilieri jurodici de la primarii sunt de multe ori depășiți. Procesele se judecă înca a Tribunalul Bistrita. Nu la CA Cluj. Pe urma i-am dat noi in judecata pe Vitalia ptr a recupera redeventa pe care nu au platit-o”, susţine Plăian.

Procese şi iar procese

Procesul intentat de Vitalia la Curtea de Apel Cluj  diferitelor instituţii care au fost implicate în implementarea sau derularea activităţii pentru colectare, transport sau depozitare a deşeurilor menajere, nu este singular. Concret, pe data de 28.12.2016, la Judecătoria Bistriţa, a fost judecat dosarul 2638/112/2016, fiind vorba de un litigiu privind achiziţiile publice. Iată care a fost hotărârea instanţei: „ Admite, în parte, acţiunea în contencios administrativ, ulterior precizată, formulată de reclamanta Vitalia Servicii pentru Mediu S.A. în contradictoriu cu pârâtul municipiul Bistriţa, introdusul în cauză Consiliul Local al mun. Bistriţa şi intervenienta accesorie „Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deşeurilor Municipale în judeţul Bistriţa-Năsăud” şi, în consecinţă: respinge ca inadmisibil petitul de anulare a adresei nr.64021/24.06.2016 emisă de Primăria mun. Bistriţa; obligă pârâtul mun. Bistriţa să plătească reclamantei suma de 364.632,46 lei, reprezentând contravaloare prestaţii efectuate la utilizatorii fără contract, în perioada 1.06.2015-22.08.2016.Respinge, ca neîntemeiată, cererea de intervenţie formulată de „Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deşeurilor Municipale în judeţul Bistriţa-Năsăud” în interesul mun. Bistriţa.Obligă pârâtul mun. Bistriţa să plătească reclamantei şi suma de 7292,64 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată reprezentând taxă de timbru.Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Cererea de recurs se depune la Tribunalul Bistriţa-Năsăud, sub sancţiunea nulităţii, conform art.490 alin.1 din Codul de procedură civilă.Pronunţată astăzi, 31 octombrie 2017, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, conform art.396 alin.2 Cod de procedură civilă”.

În ceea ce priveşte procesul de la Curtea de Apel Cluj, pe site-ul instituţiei există un număr unic de dosar: 57-33-2017, obiectul cauzei fiind litigiu privind achiziţiile publice, stadiul procesual fiind revizuire-recurs.

 

 

 

 

 

Reamintim următoarele:   Centrul de depozitare de la Tărpiu are o capacitate totală proiectată de un milion de metri cubi, în patru celule. Prima celulă, operabilă, are o durată de viaţă de 5-6 ani, o capacitate de depozitare de 300.000 de metri cubi şi se întinde pe 2,62 ha. Construcţia celorlalte trei celule va începe în 2015, 2021 respectiv 2026. Staţia de sortare (capacitate de 13.000 de tone pe an) permite sortarea diferitelor tipuri de deşeuri din ambalaje pe diferite componente. Staţia de compostare a deşeurilor (1,4 ha) are o capacitate de 12.000 de tone pe an şi cuprinde o zonă de compostare, una de maturare şi una de stocare, tehnica de compostare utilizată fiind compostarea în brazdă.

 

În afară de spaţiul de stocare finală a deşeurilor, depozitul ecologic include un sistem de management al apei, o staţie de tratare a levigatului, un sistem de colectare a gazului şi ardere cu faclă, o clădire administrativă, o cabină prevăzută cu pod de cântărire, atelier auto, parcări şi facilităţi conexe.

Depozitul de la Tărpiu va fi administrat în următorii 20 de ani de SC Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deşeurilor SRL, firmă care va plăti o redevenţă trimestrială, banii urmând să fie folosiţi pentru construcţia celorlalte trei celule. Vitalia a ofertat 42,82 lei fără TVA/tonă la tariful pentru preluarea deşeurilor municipale reziduale în vederea depozitării, la tarifele pentru preluarea deşeurilor biodegradabile în vederea compostării oferta a fost de 0,10 lei/tonă, acelaşi fiind şi tariful de preluare a deşeurilor reciclabile colectate separat în vederea sortării.

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5