Premise pentru elaborarea brandului turistic al localităților de pe Valea Bârgăului

Elaborarea brandurilor turistice sau branduirea este la modă în România ultimilor ani. S-a elaborat brandul turistic al țării (Romania-Land of choice, Romania-The Carpathian Garden) și al unor orașe (Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Iași, București, etc.), iar procesul continuă pentru diferite destinații turistice (Bucovina, Delta Dunării, Munții Apuseni, Transilvania, Litoralul, etc.). Dar nu numai orașele trebuie să aibă un brand turistic, ci și satele, deoarece acestea reprezintă posibile destinații pentru turismul rural și agroturism.
Primăriile de pe Valea Bârgăului sunt tot mai preocupate de lansarea acestei regiuni pe piața turismului național și internațional. Acestea s-au constituit într-un Grup de Acțiune Locală numit Gal Bârgău-Călimani, care, pe lângă alte atribuții, are rolul de a elabora proiecte și de a atrage fonduri pentru dezvoltarea turismului.
În primăvara anului 2013 a avut loc la Piatra Fântânele o întâlnire între primarii comunelor Livezile, Josenii Bârgăului, Prundu Bârgăului și Tiha Bârgăului sub denumirea „Valea Bârgăului–Casa României”, cu scopul de a găsi soluții pentru valorificarea patrimoniului turistic al Văii Bârgăului. Cu această ocazie s-au inventariat resursele atractive ale regiunii, s-au schițat o serie de proiecte viitoare și s-a stabilit un comitet de inițiativă.
În toamna anului 2013, Piatra Fântânele și Hotel Castel Dracula au fost vizitate de stră-strănepotul scriitorului Bram Stoker, autorul romanului Dracula. Cu această ocazie, Dacre Stoker și echipa sa (fotograful Hans de Roos și producătorul de televiziune Aaron Sagers) a lansat în cadrul unei conferințe de presă proiectul de realizare a unui ghid turistic intitulat ”Bram Stoker, Dracula, Ghid Turistic”, în care Borgo Pass și Piatra Fântânele vor avea un loc important, întrucât o parte din acțiunea romanului gothic de ficțiune Dracula se desfășoară aici, în Pasul Bârgăului.
Pentru ca Valea Bârgăului și localitățile sale componente să devină o destinație turistică, este nevoie să se conceapă un proiect de brandig turistic, adică de transformare a acestei zone într-o destinație turistică de calitate, și această calitate, identitate și încredere insuflate consumatorilor de turism trebuie să se bazeze pe valorile sale (naturale și antropice), pe produsele sale turistice originale și pe serviciile turistice de calitate.
Valea Bârgăului are anumite tradiții în domeniul turistic, cum ar fi: stațiunea climaterică Colibița (sfârșitul sec. XIX-anul 1976), sporturi de iarnă și Hotelul Tihuța (actual Hotel Castel Dracula), campingul și cabana Valea Străjii (amenajate în anii 1970), hramul Mănăstirii Piatra Fântânele (în trecut Sf. Ilie, actual Nașterea Maicii Domnului), serbarea câmpenească Regele Brazilor din Defileul Bârgăului, etc. Prin urmare, procesul de branding are o bază care trebuie folosită în noile condiții.
În perioada actuală infrastructura turistică a Văii Bârgăului este relativ bine dezvoltată, fiind reprezentată de:
-căi de acces: DN 17-E58 (Dej-Bistrița-Vatra Dornei); DJ 173 A (Prundu Bârgăului-Bistrița Bârgăului-Colibița);
-structuri de primire: cabane, pensiuni, hoteluri, restaurante;
-obiective de agrement: lacul Colibița, pârtia de schi de la Piatra Fântânele;
De asemenea, s-au conturat două sate cu funcțiuni turistice balneo-climaterice și de practicare a sporturilor: Colibița și Piatra Fântânele. Acestea reprezintă deja doi poli de atracție turistică de importanță locală și regională, care își conturează identitatea ca branduri turistice.
(Fragment din lucrarea Brandul turistic al localităților
de pe Valea Bârgăului, autor dr. Ioan Bâca)

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]