Pictorul Sever Moldovan – un peisagist romantic în secolul 21!

Unii spun că epoca romantismului în artă s-a încheiat, alţii că ea continuă.
De pe malul continuităţii romantice, un artist plastic, parcă mereu adolescent, un pictor aerian-blond, cu ochi albaştri, cutreieră de ani de zile străzile şi pasajele medievale ale vechiului burg săsesc transilvan – Nosa - Bistriţa.
Artistul Sever Moldovan s-a născut la 22 ianuarie 1958, în comuna Telciu, judeţul BN. Studiile şi le-a desăvârşit astfel: 1973-1977 – Liceul de Arte Plastice din Cluj-Napoca, între anii 1978-1983, urmează cursurile Facultăţii de Construcţii din Cluj, apoi între anii 2005-2008 Academia de arte vizuale şi design din Cluj-Napoca. A avut patru expoziţii personale: 1988 – Bistriţa, 1989 – Cluj-Napoca, 1996 – Bistriţa, Cluj-Napoca, Iaşi şi în anii 2000, 2001, 2002 în Bistriţa. De asemenea, a participat cu lucrări plastice la expoziţii de grup în anii 1989 – Constanţa, 1991 – Reşiţa, 1992 – Cluj-Napoca, 1992-2001 – Hunedoara, 1996 – Zalău, 1990-2001 – Salonul Naţional de Pictură „1 Decembrie 1918” Alba Iulia şi a fost prezent şi în tabere de creaţie plastică: 1988 – Topliţa, 1989 – Medgidia, 1990 – 2001 Ciuciş – Hunedoara, 1994 – Martinia – Alba Iulia. E prezenţă artistică, de valoare, dar discretă în peisajul plasticii bistriţene.
Dintre numeroasele referinţe critice amintim pe cele semnate de D.N. Zaharia în revista culturală „Timpul” – decembrie 1996 – „Pitoresc tradiţiei ardelene de privilegiere a desenului în raport cu culoare, Sever Moldovan manifestă o constantă predilecţie pentru construcţia solidă a formelor, concepându-şi fiecare tablou ca o compoziţie, indiferent de genul în care se încadrează principial imaginea.
Peisajele, bunăoară, se reduc adesea la un simplu copac, pus astfel în pagină încât geometrismul rămurisului să facă ordine în orgia cromatică, după cunoscuta existenţă cezaniană”, precum şi al criticului de artă Oliv Mircea: „Pitoresc şi calm, spectaculos fără a fi exotic, tratat cu trandreţe, dar permiţând forţei lăuntrice a lucrului să emane, peisajul îi permite lui Sever Moldovan să trăiască în ordinul artei autentice”. Pictorul este o cameră vizuală biologică de consemnat – sinestezic – realitatea vieţii contemporane.
Reproducem şi noi un autoportret al pictorului în „Peisaj citadin” – semnalând prin această schiţă de portret, colegială, prezenţa discretă, tandră, sensibilă şi valoroasă a unui pictor autentic, vieţuind într-o Bistriţa comună ce are trecut în buletinul de identitate artistică – pictorul Sever Moldovan.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5