Parlamentul European a înregistrat rezultate importante în domeniul drepturilor consumatorilor

Încă de la crearea Uniunii Europene, instituţiile acesteia au susţinut şi promovat constant drepturile consumatorilor din statele membre. Politica europeană privind protecţia consumatorului s-a consolidat de-a lungul timpului, concentrându-se pe următoarele obiective de bază: protejarea cetăţenilor în faţa riscurilor majore şi a ameninţărilor pe care aceştia nu le pot gestiona în mod individual; oferirea posibilităţii cetăţenilor de a lua decizii bazate pe informaţii clare, corecte şi consistente privind serviciile şi produsele pe care doresc să le achiziţioneze; protejarea drepturilor consumatorilor şi creşterea accesului la mecanismele de soluţionare a disputelor dintre aceştia şi agenţii economici; menţinerea şi actualizarea drepturilor consumatorilor conform schimbărilor sociale şi economice, cu un accent pus pe pieţele alimentară, energetică, financiară, a transporturilor şi a serviciilor de tip digital.

În ultimii ani, Parlamentul European a acordat o atenţie specială acestui sector, obţinând rezultate pozitive în special în domenii precum: siguranţa alimentară, transferul de date, serviciile de telecomunicaţii, informarea consumatorilor, etichetarea produselor etc.

Una dintre reglementările de bază ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor este Directiva nr. 83 din 2011 a Parlamentului European şi a Consiliului, care asigură reguli clare şi armonizate pentru consumatorii din statele membre ale Uniunii. Această directivă include o perioadă de 14 zile în care consumatorii pot să se răzgândească în legătură cu cumpărăturile făcute la distanţă, norme clare cu privire la informarea consumatorilor şi norme privind livrarea, care responsabilizează vânzătorul în cazul în care marfa este deteriorată în timpul transportului.

De asemenea, Parlamentul European a contribuit la facilitarea călătoriilor în interiorul Uniunii Europene, în scopuri profesionale sau turistice, promovând reguli clare în ceea ce privesc drepturile cetăţenilor europeni, atunci când efectuează o călătorie cu avionul, trenul, autobuzul sau autoturismul în Uniunea Europeană, precum şi în privinţa protecţiei pachetelor de vacanţă şi a înregistrat un succes important în obţinerea unui acord cu guvernele naţionale, care impune reducerea preţurilor serviciilor roaming pentru telefoanele mobile, în special pentru transferul de date.

Deputaţii s-au concentrat şi pe sectorul cumpărăturilor online. Studiile efectuate la nivelul Uniunii arată că, în 2012, 45% din consumatorii din Uniunea Europeană au cumpărat bunuri şi servicii pe internet, în comparaţie cu 20% în 2004, făcând din internet mijlocul cel mai frecvent utilizat pentru cumpărarea la distanţă. Cu toate acestea, numai 11% din utilizatorii de internet au făcut comenzi în afara graniţelor UE. Principalul motiv îl reprezintă lipsa lor de încredere în cumpărăturile la distanţă din străinătate şi temerile cu privire la drepturile lor. Legat de aceasta, Parlamentul a adoptat noi reglementări, aplicabile din 2015, referitoare la soluţionarea litigiilor dintre consumatori şi agenţii comerciali legate de bunurile sau serviciile achiziţionate. Pentru a contribui la soluţionarea litigiilor cu privire la vânzările online, se va crea o nouă platformă web în toate limbile UE, care va orienta consumatorii spre mecanismele de arbitraj cele mai adecvate. Platforma va oferi consumatorilor un formular standard uşor de utilizat, pentru introducerea reclamaţiei, pe care îl vor putea completa în limba maternă. Platforma va direcţiona apoi reclamantul către un mediator. Toate etapele procedurii de reclamaţie pot fi parcurse online.

Tot în ultimii cinci ani, Parlamentul a efectuat o actualizare majoră a legislaţiei privind etichetarea produselor alimentare pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri sănătoase şi în cunoştinţă de cauză. Noile norme impun ca informaţiile nutriţionale cheie, cum ar fi valoarea energetică, grăsimile, zaharurile şi sarea, să fie prezentate în mod vizibil pe etichetele alimentelor. Etichetarea ţării de origine va fi extinsă la toate produsele din carne. Normele privind informaţiile referitoare la data de consum recomandată şi la data de valabilitate vor fi mai coerente şi va fi obligatoriu ca substanţele alergene să fie indicate clar în lista de ingrediente.

Pentru informaţii detaliate despre Uniunea Europeană, instituţiile sale, drepturile cetăţenilor europeni contactaţi Centrul de informare Europe Direct Bistriţa (www.europedirectbistrita.ro)

Centrul Europe Direct Bistriţa

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5