Săptămâna Europeană de Prevenire a Cancerului de Col Uterin: 24 – 30 ianuarie 2016

În judeţul nostru, peste 670 de cazuri de cancer de col uterin şi 800 de cancer de sân la sfârşitul anului 2015

Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Bistriţa -Năsăud, în colaborare cu Societatea Română de Cancer, Asociaţia „Clubul Amazoanelor Bistriţene”, Asociaţia „Ascendent”, Cabinetul Judeţean de Planificare Familială şi Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Bistriţa-Năsăud, organizează o campanie de informare - educaţie – comunicare (IEC) pentru prevenirea cancerului şi stimularea participării femeilor la programul de screening pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin. Cancerul de col uterin este a patra cauză de mortalitate prin cancer la femeile din România, după cancerul mamar, colorectal şi cel pulmonar şi prima în rândul femeilor tinere, între 15 şi 44 de ani.
La nivelul judeţului Bistriţa-Năsăud, prevalenţa (numărul total de cazuri aflate în evidenţă) este în continuă creştere, atât pentru cancerul de col uterin (de la 633 de cazuri în 2013, la 654 în 2014, respectiv 671 cazuri la sfârşitul anului 2015), cât şi pentru cancerul de sân (de la 718 cazuri în 2013, la 759 în 2014, respectiv 802 cazuri la sfârşitul anului 2015).
În ceea ce priveşte programul de screening pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin prin testarea gratuită a femeilor cu vârste între 25 şi 64 de ani, deşi a debutat promiţător în judeţul nostru (în august 2012), rata de participare a femeilor a scăzut de la an la an: 7202 femei testate în 2012; 4947 femei testate în 2013; 913 femei testate în 2014 şi doar 523 femei testate în 2015. Astfel, în ciuda alocării de către Ministerul Sănătăţii a bugetului necesar acestui program (anual au rămas fonduri neutilizate!), în cei trei ani şi jumătate doar 16,88% dintre femeile eligibile din judeţul nostru au participat la testare. O cauză ar fi insuficienta informare a femeilor privind importanţa prevenirii sş depistării precoce a cancerului de col uterin prin testare în cadrul programului de screening. Dar, oare personalul medical (în special din reţeaua de medicină de familie şi din asistenţa medicală comunitară) este suficient de “dedicat” activităţilor de informare şi consiliere pentru prevenirea cancerului, în general, şi al celui de col uterin, în special?!
În condiţiile în care, aproape fiecare caz de cancer de col uterin ar putea fi prevenit prin screening cervical și vaccinare împotriva Virusului Papiloma Uman (HPV), actuala campanie urmăreşte îmbunătăţirea nivelului de cunoaştere şi conştientizare a acestei probleme de sănătate, prin implicarea cât mai multor actori, instituţii şi organizaţii sau simple “persoane înţelepte”. Pentru că, “Perla Înțelepciunii” este simbolul Campaniei de Prevenire a Cancerului de Col Uterin.
Principalele activităţi propuse pentru perioada 21 ianuarie – 31 martie 2016, sunt:
- studiu privind barierele în participarea la programul de screening pentru depistarea cancerului de col uterin (chestionare şi focus grup);
- întâlniri cu personalul din asistenţă medicală primară şi din asistenţa medicală comunitară;
- formarea unor voluntari (din instituţii şi ONG-uri locale) ca promotori ai “perlei înţeleciunii”;
- activităţi informative în instituţii, întreprinderi, unităţi de învăţământ;
- activităţi de animaţie stradală şi organizare punct informativ pe pietonalul “L. Rebreanu” (21 ianuarie, ora 14);
- realizarea şi distribuirea unor materiale informative şi promoţionale (pliante, calendare intime, insigne şi mărţişoare “Perla Înţelepciunii”)
Ministerul Sănătăţii, prin Institutul Naţional de Sănătate Publică, asigură coordonarea la nivel naţional a acestei campanii.
La nivel judeţean, coordonarea este asigurată de compartimentul Evaluarea şi Promovarea Sănătăţii din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică.
Fiţi înţelepţi, acordaţi atenţie prevenirii şi diagnosticării precoce a cancerului!

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5