Istorie pe şine. Transport feroviar în Bistriţa-Năsăud

Sâmbătă 17 mai, ora 1800, Muzeul Bistriţa vă invită la vernisajul expoziţiei Istorie pe şine. Transport feroviar în Bistriţa-Năsăud.
Impunerea modernităţii în spaţiul Transilvaniei aduce în seria de prefaceri din viaţa economică, socială şi administrativă o dinamizare a legăturilor comerciale şi o creştere semnificativă a volumului de mărfuri intrate pe piaţă. În acest context realizarea unei reţele de drumuri şi conectarea cu centrele industriale şi sursele de materii prime devine o preocupare tot mai presantă. După apariţia trenului şi construirea primelor căi ferate în Anglia deceniului patru al secolului XIX, acest mijloc de transport se impune rapid în întreaga lume. Prima cale ferată de pe teritoriul ţării noastre a fost inaugurată în anul 1854, Orşova - Baziaş. Între Arad şi Alba-Iulia linia ferată s-a deschis în anul 1868, iar legătura dintre Oradea şi Cluj a fost realizată în anul 1870.
Pentru realizarea unei reţele feroviare în valea Someşului a fost înfiinţată, în anul 1880, Societatea căilor ferate din Valea Someşului care porneşte construirea tronsoanelor feroviare Apahida - Dej (1881), iar între 1884-1886 a fost finalizată linia Dej - Bistriţa, prelungită în anii următori până la Bistriţa Bârgăului (1898).
Linia ferată Beclean – Ilva Mică a fost deschisă în anul 1907, prelungită în 1909 până la Rodna.
Una din cele mai spectaculoase construcţii feroviare, legând Prundu Bârgăului cu Vatra Dornei, a fost realizarea în anii 1915-1916 prin introducerea trenului benzino electric. Legarea Transilvaniei cu Bucovina a fost un proiect iniţiat în anii primului război mondial, pus în operă între 1936 – 1938, odată cu finalizarea liniei Ilva Mică - Vatra Dornei.
Un efort tehnic şi uman de amploare l-au presupus realizarea liniei ferate Sărăţel - Deda (1941-1942) şi Salva - Vişeu (1948).
Având la bază o documentaţie amplă şi un sprijin generos din partea unor pasionaţi, între care remarcăm în mod deosebit contribuţiile lui Alexandru Demeter din Bistriţa şi Paul Braşcanu din Vatra Dornei, expoziţia se constituie într-o adevărată monografie în imagini a reţelei feroviare din judeţul Bistriţa-Năsăud, completată cu instrumentar şi obiecte specifice.
Un circuit funcţional de tren miniatural cu locomotive şi vagoane de epocă din colecţia d-lui Takacs Anton întregesc această expoziţie.

Director,
Corneliu Gaiu

Comentarii

20/05/14 09:51

O expozitie interesanta !!!!

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5