Institutor Alexandra Buhai: Despre copii și…lectură!

"O lume fără rădăcini este o lume fără morală. Se vorbeste puțin si despre intelectualii dintre cele două războaie mondiale. Sunt nume care nu se mai pronunță, opere care nu se mai citesc, lucrări muzicale care nu se mai cântă. Există un fel de indiferență față de trecut. Lumea a început să uite să vorbească, pentru că nu mai citește." - Zoe Dumitrescu-Busulenga.
Toată lumea cunoaște și recunoaște beneficiile lecturilor suplimentare pentru elevi, la toate nivelurile de clase. În ziua de azi, când televizorul, calculatorul, internetul ocupă mult din timpul şi preocupările elevilor, este mai important să-i orientam pe copii spre lectura cărţilor, să-i convingem că o cultură generală serioasă şi un echilibru interior se formează şi se menţine în principal prin acei prieteni care nu trădează niciodată, care ne stau mereu la dispoziţie şi care nu se supără niciodată pe noi…cărtile.
Dezvoltarea dragostei pentru lectură ar trebui să înceapă în cadrul familial. Având în vedere că formarea deprinderilor intelectuale reprezintă o caracteristică de bază în primii ani de şcoală, familiei îi revine un rol extrem de important iar implicarea activă şi pozitivă a părintelui este recunoscută ca fiind deosebit de importantă și benefică în educaţia copilului.
De asemenea, de-a lungul timpului, s-a observat că există mai multe situaţii problematice: fie elevul nu are la îndemână cărţile cele mai potrivite cu vârsta, preocupările şi preferinţele lui, fie se confruntă cu indiferenţa celor din mediului înconjurător faţă de lectură, fapt ce determină aceeaşi atitudine şi la elevi. Dacă elevul a văzut că părinţii, fraţii mai mari, rudele nu citesc o carte, el de ce să citească? În astfel de cazuri, colaborarea școlii cu familia este şi mai necesară.
Plăcerea pentru citit nu vine de la sine, în general, ci ar trebui formată de către familie, urmată de grădiniţă şi în special de şcoală şi poate fi stimulată şi cultivată încă de la cele mai fragede vârste, astfel încât cartea să devină un prieten constant al copilului, izvor de înţelegere şi cunoaştere.
Şcoala însă trebuie să funcţioneze ca o interfaţă între familie, societate şi şcolar. Instituţia şcolară are datoria de a îndruma şi a îmbogăţi universul cognitiv al elevului. În acest context, lecturile suplimentare reprezintă materialul de bază, materia primă, suportul indispensabil în evoluţia intelectuală, facilitând integrarea şcolarului în viaţa socială. În munca de îndrumare sistematică a lecturii trebuie să se ţină seama de toate considerentele necesare, precum şi de emotivitatea accentuată a şcolarului. Uneori, părinţii greşesc, atunci când, ignorând importanţa lecturii extraşcolare în vederea dezvoltării intelectuale a copilului, neglijează cu totul lectura suplimentară, considerând că basmele si povestirile sunt inutile. În astfel de situaţii, este necesar ca şcoala să sublinieze importanţa acesteia pentru stimularea imaginaţiei, pentru informarea copiilor şi, mai ales, pentru educarea voinţei, a curajului, a stăpânirii de sine şi pentru cultivarea unor sentimente nobile.
Trebuie menționat însă că nu orice exerciţiu în sine este suficient pentru ca elevii să-şi însuşească instrumentele muncii cu cartea. Simpla exersare a actului citirii, chiar a unor componente ale lecturii explicative nu poate asigura formarea capacităţii elevilor de a se orienta într-un text, dacă nu are loc citirea constientă, dacă nu se are în vedere înţelegerea mesajului, realizarea pe baza analizei multiple ale acestuia.
Scriitorul român I.L. Caragiale afirma acum aproape un secol:
„O carte bună de citire, în vârstă fragedă, este, poate, una din împrejurările cele mai hotărâtoare ale vieţii unui om. Multe cariere intelectuale nu se datoresc altei împrejurări decât unei cărţi căzute la vreme bună în mâinile unui copil, tot aşa precum umbrele multor stejari seculari se datoresc căderii unei ghinde pe pământ prielnic.”

Institutor, Alexandra Buhai
Școala Gimnazială Vasile Scurtu, Parva

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5