Importanţa educaţiei muzicale în procesul instructiv-educativ din grădiniţă

Muzica este prezentă în nenumărate manifestări ale vieţii. Ea ne încântă, ne bucură sau ne întristează, ne dezvăluie un bogat conşinut de idei, ne ajută să înţelegem gânduri şi evenimente, ne mobilizează ne îndeamnă la realizări mobile.
Există o deosebire între ,, a auzi” muzică şi ,, a asculta muzică”. Aceasta reiese din deosebirile de sensibilitate de la un individ la altul, de preferinţă, dar în primul rând, ea se datoreşte existenţei sau lipsei de ambianţă muzicală şi de educaţie muzicală din copilărie.
Prin urmare este important să se înceapă educaţia muzicală de la vârsta preşcolară. În grădiniţă educaţia muzicală se realizează în mod organizat şi sistematic cu mijloace, metode şi procedee specifice.
Plecând de la premiza că nu există copii afoni, eventual decât copii insuficient educaţi grădiniţa acordă o atenţie deosebită cultivării vocii copilului a auzului muzical, dezvoltarea simţului ritmic, melodic, dinamic.
Copiii de la vârsta preşcolară dobândesc priceperi şi deprinderi care stau la baza gustului pentru frumos al aprecierii şi înţelegerii lui.
Cântecele şi jocurile prin conţinutul lor influenţează trăsăturile de caracter şi voinţă ale copilului. Aceştia învaţă să fie buni, harnici, să-şi iubească familia, ţinutul natal, poporul, patria, natura etc.
Preşcolarii simt o deosebită plăcere ascultând şi interpretând cântece care-i fac mai vioi, mai veseli, mai sociabili, mai disciplinaţi, toate aceste ajutând la închegarea colectivului.
Mijloacele folosite în educaţia muzicală dezvoltă gândirea şi imaginaţia, stimulează atenţia, dezvoltă memoria auditivă. Educaţia muzicală influenţează şi dezvoltarea fizică a copilului. Mişcările executate ritmic dau supleţe şi frumuseţe corpului, mişcările devin mai îndemânatice, mai expresive.
Conţinutul educaţiei muzicale este bogat şi diversificat şi trebuie să fie diferenţiat la toate grupele ţinând seama de particularităţile de vârstă a copiilor.
Muzica este una din cele mai grele şi mai complicate arte deoarece este lipsită de imaginile vizuale de care dispune arta plastică şi nu se foloseşte nici de mijloacele de comunicare folosite de literatură. În schimb, muzica, influenţează direct şi mai puternic sentimentele copiilor decăt celelalte arte.
Pentru ca ea să producă o stare emoţională este necesar să dezvoltăm capacitatea copiilor de a o percepe, să le educăm interesul şi dragostea pentru muzică să-i învăţăm să asculte, să cânte muzică şi să se mişte în ritmul ei.
La începutul anului şcolar este bine să se pornească de la consolodarea deprinderilor formate în anii precedenţi iar în cazul în care grupa este formată din copii care nu au frecventat grădiniţa trebuie să se insiste asupra deprinderilor elementare şi anume deprinderea copiilor de a cânta în colectiv, de a începe cântecul deodată la un semnal al educatoarei, de a pronunţa clar cuvintele, de a respira corect, de a avea o ţinută corectă în timpul cântatului şi de a se opri toţi deodată.

Prof. înv. preşcolar: Dumitrean Ana
Școala Gimnazială ,,Vasile Scurtu”- Parva

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5