Golirea lacului de acumulare de la Colibiţa intră în linie dreaptă. Consolidarea şi modernizarea barajului şi a zonei va costa 25 de milioane de euro

Apele Române – Administraţia Bazinală Someş-Tisa (ABAST) pregăteşte un proiect amplu pentru consolidarea barajului de la Colibiţa, dar şi pentru dezvoltarea infrastructurii de apărare împotriva inundaţiilor prin amenajarea malurilor râului Bistriţa până la confluenţa râului Şieu, dar şi a Văii Bîrgăului. Pentru consolidarea barajului va fi nevoie de golirea lacului de acumulare, acţiune care deocamdată nu are fixată o dată certă. În acest context, joi atât la sediul SGA Bistriţa-Năsăud dar şi în sala de consiliu local a primăriei Bistriţa Bârgăului au avut loc noi runde de dezbateri publice dedicate acestui subiect

Potrivit lui Răzvan Cerceja, director executiv în cadrul Asociaţiei de promovarea turismului Turist în Bistriţa-Năsăud, cel care a luat parte la şedinţa de la Bistriţa Bîrgăului, la această oră nu mai există altă cale de ales decât golirea lacului de acumulare. „ Se ştie faptul că în 2019 barajul iese din perioada de exploatare de 30 de ani şi, o să fie nevoie de un alt aviz de funcţionare pe care, însă nu şi-l va asuma nimeni având în vedere faptul că echipamentele sunt vechi, uzate iar la casa vanelor există unele defecţiuni fiind vorba de golirea de fund”, a explicat Răzvan Cerceja. El a mai spus că golirea se va face într-o perioadă cuprinsă între 5 sau chiar 6 luni, gradual, asta pentru a nu pune în pericol malurile unde se pot produce alunecări de teren, cam din două în două săptămâni.

Ce spune subprefectul Ciprian Ceclan?

Prezent la dezbaterea publică de la Sistemul de Gospodărire a Apelor Bistriţa-Năsăud, subprefectul Ciprian Ceclan  spune că pentru obţinerea de bani europeni este nevoie de obţinerea acordului de mediu: „ Sperăm că vom avea acest document până la finele lui 2017”.

Reamintim faptul că Administraţia Apelor Române Someş-Tisa a scris  un proiect amplu în vederea consolidării barajului. În acest moment, instituţia are întocmit studiul de fezabilitate şi este în faza obţinerii unor avizec erute prin Certificatul de Urbanism, inclusiv pentru obţinerea acordului de mediu, în vederea în vederea obţinerii unei finanţări externe.

Administraţia Bazinală de Apă Someş-Tisa precizează că prin proiect sunt vizate lucrări de reabilitare a construcţiilor barajului şi a echipamentelor existente, precum şi lucrări pentru dezvoltarea infrastructurii de apărare împotriva inundaţiilor, prin amenajarea râului Bistriţa, până la confluenţa cu râul Şieu şi a văii Bârgăului.

„În această etapă, a cărei durată nu poate fi estimată de către instituţia noastră, Studiul de Fezabilitate este promovat în vederea obţinerii unei finanţări externe şi se fac demersurile necesare obţinerii avizelor cerute prin Certificatul de Urbanism, inclusiv pentru obţinerea acordului de mediu.

Urmează ca după obţinerea finanţării, să se treacă la elaborarea documentaţiei tehnice – faza PT (Proiect Tehnic), faza la care se vor stabili detaliile tehnice si tehnologice privind execuţia lucrărilor şi în care se va ţine cont de toate cerinţele rezultate în urma evaluării de mediu.

Reiterăm faptul că în momentul actual este prematur să fie vehiculate în spaţiul public diverse scenarii şi că demersul nostru este orientat strict spre interesul cetăţenilor”, a transmis ABAST într-un comunicatmai vechi al acestei instituţii.

 

Comentarii

13/10/17 15:09
vizitator

Despre golirea lacului de acumulare Colibita in vederea reabilitarii, se discuta de mai multa vreme. Directia Apelor Somes-Tisa considera ca operatiunile de reabilitare a barajului care presupun golirea totala a lacului sunt strict necesare avand in vedere ca ele ajung la scadenta de 30 de ani de cand finctioneaza acumularea Colibita. O problema serioasa este accesarea fondurilor europene avand in vedere costurile ridicate ale reabilitarii care dupa unele estimari pot depasi 25 milioane de euro. De aceea, fiind o problema de stricta specialitate , reabilitarea barajului Colibita nu de discuta- se face.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]