Ghidul utilizatorului de tahografe

Tahografele sunt niste dispozitive cu dimensiuni asemanatoare precum cele a unui aparat radio sau a unei statii CB, care au devenit obligatorii pentru montarea pe vehiculele aflate prima inmatriculare dupa data de 1 ianuarie. Acestea se monteaza in general pe masinile mari de transport marfa si au rolul de a indica si de a memora date specifice despre cursa si timpul de lucru al soferului.

Pentru acest articol am pregatit mai multe informatii utile despre tahografe, incepand cu tipurile acestora dar si despre lucrarile de service tahografe care nu pot fi efectuate la orice service. Daca nu ai prea multe cunostinte despre aceste aparate, cu siguranta informatiile din randurile mare iti vor fi de mare ajutor.

Tipuri de tahografe

In primul rand ar trebui sa stii ca exista mai multe tipuri de tahografe. La inceput au fost tahografele mecanice si analogice. Acestea foloseau un sistem mecanic ce transfera informatiile de la cutia de viteze pe care mai apoi le memora. Tahografele mecanice au aparut in anul 1970 insa cu timpul au fost inlocuite treptat de catre tahografele mai moderne.

Tahografele electronice folosesc un cablu electric si functioneaza cu ajutorul unui impulsor care realizeaza impulsuri ce sunt stocate sub forma unor date.

Astazi, cele mai intalnite tahografe sunt cele digitale. Acestea functioneaza precum cele electronice iar astfel pot inregistra viteza precum si momentele cand vehiculul stationeaza. Toate datele sunt stocate intern si necesita descarcarea frecventa. Dupa 1 octombrie 2012 legislatia in vigoare a introdus obligatia ca tahografele sa aiba doua semnale, semnalul care vine prin cablul electric si functioneaza cu ajutorul unui impulsor plus datele pe care tahograful le ia din linia CAN a masinii.

Despre stocarea si descarcarea datelor din tahograf

Este foarte importanta stocarea si gestionarea datelor memorate de aparatele de tip tahograf. Acestea sunt pastrate automat in memoria interna dar insta trebuie realizate si copii de rezerva care sa fie pastrate cel putin doi ani de zile la sediul companiei. In cazul in care in timpul unei inspectii realizate de catre organele de control se constata ca datele ceva mai vechi nu sunt disponibile, pot fi aplicate sanctiuni destul de consistente.

Amintim ca normele europene impun o perioada minima de repauz de 11 de ore la fiecare 24 de ore. Totodata, soferii sunt obligati sa prezinte datele de pe cardul de sofer din ultimele 28 de zile.

Cum se utilizeaza un tahograf digital

Majoritatea tahografelor digitale care sunt omologate sunt destul de usor de utilizat. Acestea nu au foarte multe butoane si comenzi, drept urmare nu ai  nevoie de prea multe cunostinte pentru a le utiliza. O mare parte au un buton Enter/OK care poate fi folosit pentru a intra in meniul principal dar si pentru a confirma unele optiuni. Butonul de Anulare poate fi folosit si ca pe un buton de „back” iar butoanele 1 si 2 sunt folosite pentru a afisa datele stocate pe carduri dar si pentru a scoate cardurile sau pentru a selecta una dintre cele patru activitati ale soferului.

Exista mai multe tipuri de carduri tahograf, in functie de utilizarea lor. Exista carduri tahografice pentru conducatori, carduri pentru service, carduri pentru operatori de transport precum si card tahografic pentru autoritatile de control. Acestea se deosebesc intre ele in primul rand prin culoarea pe care o au.

Obtinerea unui card tahografic pentru conducatori auto este posibila dupa depunerea unui dosar cu mai multe documente la agentia teritoriala ARR. Sunt necesare copii dupa actul de identitate, permisul de conducere, act care sa dovedeasca dreptul de munca in Romania (doar pentru cetatenii din afara UE), copie dupa dovada resedintei din Romania, fotografie in format 25 x 32 mm, chitanta care sa confirme plata taxei pentru eliberarea cardului precum si o cerere completata poate fi obtinuta de la biroul ARR. Cardul este eliberat apoi dupa 15 zile.

Obligatiile soferului care utilizeaza aparatul tahograf

Utilizarea unui aparat de tip tahograf vine la pachet si cu cateva obligatii pentru conducator.

Acesta trebuie sa nu incalce timpul de conducere si cel de odihna impus de normele legislative, sa introduca cardul in slotul 1 atunci cand conduce, sa introduca manual datele care nu pot fi stocate automat dar si sa foloseasca corect selectorul de activitati. Atunci cand este controlat, este obligat sa puna cardul la dispozitia controlorilor, sa inregistreze manual datele atunci cand tahograful nu mai functioneaza si sa nu foloseasca alt card decat pe cel personal.

Cardurile de conducator au o valabilitate de 5 ani, iar cand valabilitatea este pe cale de a expira, trebuie depus dosarul mentionat mai sus cu 15 zile inainte ca aceasta sa expire.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5