Fabrica de idei a Palatului și Întrebările Șoarecelui de Bibliotecă

Cuvinte, taste, pete de culoare – amprente pline de prospețime de la Palatul Copiilor – si-au dat mâna la Târgul de Carte pentru Copii și Adolescenți, derulat de curând de/ la Biblioteca Județeană George Coșbuc.

Cercul de Pictură, coordonat de prof. dr. Diana Morar, a propus un atelier de ”Caligrame”, care a provocat participanții să imagineze în afara literelor și a imaginilor. Aceștia au fost invitați să regândească noțiunile, să armonizeze cuvântul cu aparența unor noțiuni precum: buburuza, margareta, iedera, ușa, păianjenul, girafa și multe altele. Cele mai sugestive variante realizate au fost finalizate pe hârtie de carte pentru a completa probabil metafora. Creativitatea și străduința copiilor și adulților implicați vor putea fi admirate în cadrul unei mini expozitii, la Bibliotecă. Printre membrii atelierului s-a numărat și poetul Ioan Pintea, sufletul Târgului.

Cercul de Informatică, sub îndrumarea profesoarei Iulia Istrate, a inițiat un atelier de ”Search in your mind!”, sub sloganul: ”Citește! Zâmbește! și… Ghicește!”, inventând zeci de definiții cu dichis, ghicitori, pentru diverse obiecte/ programe TIC: ”Filmulețe amuzante/ Oare, unde le găsești?/ Iară după ce filmezi,/ Filmul unde îl postezi?” (ebuTuoY) – Bălan Ioana, clasa a III-a; ”Desenezi câmpii și flori,/ Folosești mii de culori./ La final ești mulțumit./ Ce program ai folosit?” (tniaP) – Dohotari Alexia, clasa a IV-a; ”Cunoști, tu, un șoricel,/ Mai șmecher de fel,/ El se plimbă pe ecran,/ Îndeplinind orice plan./ Însă, acest șoricel are un secret:/ Nu-i place brânza, vrea pe Internet!” (esuoM) – Oroian Răzvan, clasa a V-a; ”Are taste şi butoane,/ Poate înlocui creioane./ Poți să scrii un document,/ Exact în acest moment.” (arutatsaT) – Ciui Cristina, clasa a VI-a; ”E motor de căutare,/ Pune-i orice întrebare./ El pe loc îţi va răspunde,/ Ce şi cum, de ce şi unde!” (elgooG) – Chitul Sebastian, clasa a VII-a.

Astfel, s-au descoperit zeci de cuvinte din vocabularul informatic și publicul s-a familiarizat cu dialogul dintre știință/ tehnică și literatură. N-ar fi mult să vedem aceste ghicitori într-o antologie, ilustrată digital! Și graficianul Bibliotecii, David Dorian, s-a lăsat antrenat, ajungând să elucideze a doua ghicitoare dintre cele extrase (avea 3 vieți/ șanse fiecare participant).

Cercul de teatru/ creație literară, coordonat de profesoara Ionela-Silvia Nușfelean, a creionat atelierul ”Din aproape nimic, aproape orice”, provocând participanții să creeze monologuri ale unor obiecte ascunse în ”Cutia cu idei” sau scenarii cu personaje din ”Cutia de chibrituri, cu mărunțișuri”. Astfel, a prins viața monologul zarului-margea, într-un spontan poem creat de Ioana Ilinca Moldovan sau scenarii șugubețe cu personaje neașteptate – ”Agrafa de perdea, o pietricică Swarovski și un băț de chibrit”; ”Agrafa de birou, un capăt de creion și un capăt de pix”. Au fost vedete, în microscenarii, și: cuiul, cheița de la o doza de răcoritoare, acușorul de siguranță, elasticul etc. Cred că protagoniștii au vrut să ne sensibilizeze la lucrurile mici, să ne sară în ochi cele mari sau or fi vrut să ne arate că din putine date, cu multă fantezie, poți broda povești o mie.

Peste toate, dialogul cu Șorecele de Bibliotecă, plin de întrebări, a trădat nenumărate experiențe de lectură și a întărit farmecul relației cititor-carte. Atelierele interactive și interdisciplinare au fost menite să fluidizeze relația dintre pictură-cuvânt, știință și artă, teatru și viață.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]