Coordonarea afacerilor europene în România. Cine o va face: Ministerul Afacerilor Externe (MAE) sau noul Minister al Afacerilor

Un alt subiect care a trezit interesul participanţilor la trainingul pentru jurnalişti de la Cluj-Napoca a fost cel legat de coordonarea afacerilor europene în România.

Ciprian Ciucu, director de programe la Centrul Român de Politici Europene (CRPE) a adus în discuţie raportul ,,MAE contra MAEu - cum putem stopa rivalitatea şi încuraja cooperarea între cele două ministere care ne reprezintă în UE”, raport realizat de colegii săi de la CRPE, Cristian Ghinea şi Dragoş Dinu.

Potrivit autorilor menţionaţi mai sus, mecanismul de coordonare a afacerilor europene în România este unul deficitar. Până la integrarea în UE, agenda europeană a României era gestionată de fostul Minister al Integrării, de Ministerul Afacerilor Externe, iar coordonarea se făcea formal la nivelul Cancelariei premierului, unde exista un secretariat permanent pe această temă.

După aderare, în ianuarie 2008, a fost promovată o hotărâre de guvern (HG) prin care s-a schimbat cadrul de coordonare: fostul Minister al Integrării a devenit Departamentul de Afaceri Europene (DAE), structură subordonată direct guvernului, condusă de un secretar de stat cu rang de ministru; s-a creat o structură de decizie pe trei niveluri: Consiliul de Afaceri Europene, Comisia de Afaceri Europene şi grupurile de lucru.

HG nu stabileşte o funcţie clară de coordonare, ci, în funcţie de tema discutată,rolul poate fi jucat de MAE (dacă se discută chestiuni de Politică Externă şi Securitate), de Ministerul de Finanţe (dacă discuţia este în zona de finanţe publice şi guvernarea economică europeană) sau de DAE (piaţa internă şi alte teme).

În lipsa implicării politice şi din cauza unui input scăzut din partea ministerelor de linie, sarcina a căzut disproporţionat de mult asupra tandemului DAE –MAE.

Dar, potrivit lui Cristian Ghinea şi Dragoş Dinu, acesta nu este un tandem în adevăratul sens al cuvântului, între cele două instituţii existând de fapt o rivalitate.

,,În rivalitatea dintre cele două instituţii, MAE a fost vioara întâi” , a spus Ciprian Ciucu.

Apariţia unui Minister al Afacerilor Europene riscă să complice lucrurile mai mult decât să le simplifice, susţin reprezentanţii CRPE. De fapt, noul minister doar preia vechiul DAE, plus instituţia care se ocupă de fonduri europene şi nu pare a primi pârghii suplimentare.

Astfel, reprezentanţii CRPE recomandă:

- clarificarea competenţelor între Ministerul Afacerilor Externe (MAE) şi Ministerul Afacerilor Europene (MAEu) în ce priveşte coordonarea afacerilor europene;

- stabilirea unui mecanism care să permită MAEu interacţiunea directă cu reprezentanţa României la Bruxelles în procesul de elaborarea a poziţiilor de ţară;

- suport politic concret pentru Ministrul Afacerilor europene la nivelul Guvernului; ministrul va acţiona de facto ca un vicepremier în problematica afacerilor europene, degrevându-l în acest fel pe premier;

- reorganizarea Institutului European din România într-o structură mai flexibilă, al cărei mandat să fie focalizat spre atragerea de expertiză pentru fundamentarea poziţiilor României la nivel comunitar.

,,România este birocratică cu ea însăşi”, a concluzionat Ciprian Ciucu.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5