Avocat Diana Morar: Dacă aţi fi traşi la răspundere pentru morțile nedrepte, oare la fel de nepăsători ați fi?

Atunci când se întâmpla o tragedie precum cea petrecuta in Viisoara, in care existente nepătate și vieți ce urmau a fi trăite sunt curmate subit și crud, reacția primara a tuturor este de a pune întrebări și de a găsi răspunsuri, pentru a putea depăși șocul creat de impactul unei asemenea vesti atât de nefiresti. Cine e de vina?De ce s-a putut întâmpla una ca asta? Cum s-a întâmplat așa ceva? Toate sunt întrebări la care noi, semenii căutam răspunsuri pentru a ne putea justifica in forul nostru interior un asemenea nefiresc și, poate, pentru a ne putea accepta efemeritatea noastră.
Intr-o mare de întrebări, cea care răzbate cel mai des este CINE e de vina?
Cel mai probabil la aceasta întrebare vor raspunde cei abilitați sa constate vinovății. Va sta la baza unei asemenea concluzii constatarea dinamicii producerii accidentului, iar aici totul tine de conduita șoferului, dacă și in ce mod a respectat regulile de circulație pe acea porțiune de drum.
Dar cum șoferul român este ținut sa respecte atâtea reguli, altfel e in culpa și poate plăti prețul suprem, viața sa, de partea cealaltă, cu toate ca exista obligații clar consfintite de texte legale, nimeni nu raspunde in vreun fel.
M-am pus in situația soferiței și m-am întrebat ce as fi făcut? Pentru a putea fi mai exact răspunsul și la atenționarea unor oameni ce mi-au scris pe fb, am fost pana la acea trecere la nivel cu calea ferată.
Ce am observat?
Mai întâi trecerea e semnalizată SAT, adică "Crucea SF. Andrei". Atât. Fără semnale acustice sau luminoase, ce sa mai vorbim de bariere.
Diferența de nivel dintre carosabil și locul unde este amplasată calea ferată pe carosabil este de cel puțin 1,5m înălțime sau chiar mai mult. Cu alte cuvinte dacă vrei sa te asiguri ca sa poți trece, trebuie sa te apropii bine de tot de calea ferată ca sa te poți uita stânga dreapta înainte de a te angaja in traversare. Asta presupune sa poziționezi mașina ta "in rampa", pe acea înclinație a drumului, sa stai cu botul mașinii pe calea ferată și sa te asiguri dacă nu vine trenul.
Dacă ajungi sa performezi echilibristica asta cu mașina și încă nu te-a ras niciun tren, care, apropo, in acea zona circula cu viteza medie de 70 km/h, atunci poți îndrăzni sa efectuezi procedura de a te asigura, întorcând capul stânga-dreapta.
Stupoare! Nu ai ce vedea. E plin de buruieni la o distanță mai mică de 50m de locul unde ești oprit tu. Buruienile sunt de mai multe categorii. Cele mai mici, cam minim de 50 cm înălțime se petrec desfăcute ca niște evantaie de o parte și de alta a sinelor de cale ferata, secondate mai încolo de unele și mai mari ce se înfig batoase între pietrele aflate in exteriorul sinelor, iar ultima categorie, plante înalte tip arbuști ce își împletesc coroanele intr-un veritabil tunel verde aflat pe calea ferată.
Intr-un asemenea peisaj desprins din jungla, in care singura urma de civilizatie este tabla de fier pe care e vopsita denumirea Halta Viisoara si care îți obturează practic, orice urma decenta de vizibilitate, tu, hazardatul conducator auto, ești pus in situația de a distinge dacă e liberă calea ferata sau dacă vine un tren.
Dacă e liber, înseamnă ca de data asta soarta a fost de partea ta.
Dacă nu e liberă...
CINE raspunde?
In afara de conducătorul auto care e in mod tradițional scos vinovat?
Ce ar fi dacă de data asta s-ar raspunde conform legii? Ca nu va faceți griji, legi exista!
Una ar fi pentru CFR, responsabil de exploatarea și administrarea caii ferate, inclusiv cu perimetrul de siguranța și cel de protecție al caii ferate, ceea ce presupune obligativitatea curățării acestora pentru a asigura vizibilitate maxima?
O alta ar fi tot pentru CFR, responsabil și cu montarea de bariere sau semnale acustice sau vizuale in asemenea zone care intersectează șosele din localități frecventate des de participanți la trafic?
Și dacă CFR nu a vrut și nu a putut, Primaria Bistrita, cu ce a fost reținută din acțiunea de montare a unei bariere, ca se poate legal, dle Primar, așa, cu titlu de excepție de la regula enunțată mai sus? Și CFR ar fi fost obligat sa va susțină in obținerea de avize și aprobări specifice.
Și asta cu atât mai mult cu cât, dle Primar in Decembrie 2015, când alți patru oameni au pierit in același mod, ați promis ca veți amplasa o bariera. Atunci stiati ca se poate. Dar nu ați făcut nimic.
Este inutil sa adresam intrebarea ce poate fi retorica - oare câți oameni trebuie sa mai moara acolo, ca sa se schimbe ceva?
Dar dacă ati fi toți trasi la răspundere pentru aceste morți nedrepte, oare la fel de nepăsători ați fi?
Avocat Diana Morar

Comentarii

05/06/17 10:40
Cititor

Stimata doamna, lipsa unei semnalizari rutiere, nu este CAUZA unor evenimente nedorite... ci FACTORUL OM... care nu respecta anumite reguli de preventie si de protectie, cu alte cuvinte, atitudinea SOFERULUI IN SPETZA . Celelalte, sunt doar niste factori favorizatori ori inhibatori, de ciurcumstantze de atenuare ori de agravare ai evenimentelor... dorite sau nedorite, pozitive ori negative .
Cine raspunde ?... Va spun eu... ca pentru acest eveniment rutier... NU VA RASPUNDE NIMENI altul decat soferul !
Ce... daca este sau nu este semnalizare rutiera si/sau de cai ferate, soferul nu trebuie sa vada ca vine sau nu vine trenul ? Ce... daca este linie ferata in zona, soferul este "narod" si nu stie ca pe acolo circula trebul si nu "vaca "... sau avionul ???
Haideti si nu mai inculpati pe toata lumea asa... aiurea. Bine-nteles ca ideal ar fi ca in tzara asta, totul sa fie "semnalizat" si... "atentionat "... dar nimic nu se face fara cheltuieli, fara banii pe care daca nu-i ai... nu-i ai si pace... ! De unde stiti Dvs ca n-a fost pusa o semnalizare corespunzatoare si alti " narozi" ... au distrus-o ori furat-o... ? ( speculez si eu... ) .
Soferia, se invata in decursul experientelor pe care le are cel care a obtinut un permis de conducere... in timp... pe propria "piele" ori pe a altora... O "patzesc" si cei mai experiemntati soferi, nu numai cei incepatori... intr-o clipa de neatentie ori de nepasare ... dar dureros este ca de cele mai multe ori, mor altii decat ei...
Pentru familia indurerata si pentru cei care au trecut la Domnul ... sincere condoleante si compasiuni, dar noi nu mai putem repara nimic, pentru ca asa a fost "sa fie"... si in fata destinului, nimeni de aici de pe Pamant, nu se poate "ascunde " .

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5